Siirry suoraan sisältöön

Leiritoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA19-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.01.2019 - 14.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Tommi Pantzar
  • Lassi Pöyry

Vastuuopettaja

Katri Schadewitz

Ryhmät

  • YPMI19KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat toimia leiriorganisaation jäsenenä suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheissa. Tunnistat turvallisen ja tavoitteellisen maastoleirin mahdollisuuksia yhteisöllisyyden kehittämisen ja kasvatuksen näkökulmasta. Osaat käyttää ympäristökasvatuksen perusperiaatteita leiritoiminnassa. Osoitat perehtyneisyyttä maastoleirin oman vastuualueesi hoitoon ja kehität leirin aikana aktiivisesti omia leiri- ja retkeilytaitojasi.

Sisältö

Miten suunnittelet, organisoit ja toteutat tavoitteellisen leirin luonnon olosuhteissa? Millaisia kasvatuksellisia ja yhteisöllisiä tavoitteita leiritoiminnalla voidaan tukea? Millaisia vastuualueita leiriorganisaatioon kuuluu? Millaisia leiri- ja retkeilyvälineitä leirillä tarvitaan sekä miten niitä käytetään ja huolletaan? Miten ympäristötietoisuus, ympäristöherkkyys ja ympäristövastuullisuus huomioidaan leiritoiminnassa?

Opiskelumateriaali

Ketola, T. 2002. Leirituuli - käsikirja leiritoiminnan järjestäjille ja ohjaajille. Lasten keskus.
Aulio, O. 1990 tai 2008. Suuri retkeilykirja. Gummerus.
Muu opintojaksolla jaettava materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat leirikokonaisuuden.
Opiskelijat vastaavat leiritoiminnan eri osa-alueiden suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista.
Leiri toteutetaan toukokuussa 2019.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä (135h) koostuu valmistavista luennoista, vastuuryhmätyöskentelystä, leiriviikosta ja sen jälkeisestä reflektiopäivästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti leiritoimintaan ja ympäristökasvatukseen liittyviä ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä. c. Osaat hahmottaa leirin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyviä tehtäväkokonaisuuksia ja perustella toimintaa ympäristökasvatuksen näkökulmasta. d. Osaat toimia vastuutehtävissä leiriorganisaatiossa. f. Osaat toimia leirillä ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu itsearvioinnista, vertaisarvioinnista ja opettajan arvioinnista.