Liikuntakasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA23-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.08.2018 - 07.09.2018
Ajoitus
27.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
YPMI18KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Osaat perustella liikunnan merkityksen yksilön kasvuun ja kehitykseen sekä yhteisöjen hyvinvointiin liittyvän tiedon pohjalta. Osaat käyttää liikuntakasvatuksen menetelmiä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi. Osaat suunnitella, organisoida, ohjata ja arvioida liikuntatilanteita valitussa toteutusympäristöissä. Tunnistat nuorten liikuntakulttuurin ilmenemismuotoja ja saat kokemusta uusista liikuntalajeista.
Sisältö
Millaisten teoreettisten mallien kautta voit selittää erilaisten yksilöiden liikuntakäyttäytymistä ja liikuntasuhdetta? Miten voit hyödyntää liikunnan ohjausmenetelmiä ja lajiympäristöjä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi? Millaista osaamista liikunnan ohjaamisesta sinulla on ja miten hahmotat kehittymisen tarpeesi? Millaisia suuntauksia nykyisessä liikuntakulttuurissa havaitset?
Aika ja paikka
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa itsenäisesti. Ota yhteys vastuuopettajaan.
Opiskelumateriaali
Tenttiin tulee osia kirjasta:
Jaakkola, Liukkonen & Sääkslahti (toim.) 2013.Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä.
(Kirjasta tullut myös uudempi painos.)
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.)Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä ja ohjaustehtävistä (integroitu työelämään).
Työskentelytapoja ovat: Demonstraatio, Luento, Ohjatut harjoitukset, Raportin kirjoittaminen, Tenttiin lukeminen ja muu lukeminen.
Teorialuennoilla perehdytään erityisesti liikuntamotivaation rakentumiseen sekä liikkumattomuuden problematiikkaan.
Käytännön toiminnallisilla demoilla liikutaan myös itse jonkun verran.
Ohjausosaamisen kehittyminen edelleen on tavoitteena ohjaustehtävien rakentumisessa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa itsenäisesti. Ota yhteys vastuuopettajaan.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakso nivoutuu Villages on Move Baltic- hankkeeseen.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin:
Lähiopetus 2 op, tentti 1-2 op ja ohjaustehtävä 1-2 op
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti liikuntakasvatuksen ammattikäsitteitä. c. Osaat hahmottaa liikuntakulttuurin erityispiirteitä ja liikunnan mahdollisuuksia nuorisotyön toimintaympäristöissä. e. Osaat käyttää keskeisimpiä liikuntakasvatuksen ohjausmenetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti liikuntakasvatuksen ammattikäsitteitä
c) Osaat hahmottaa liikuntakulttuurin erityispiirteitä ja liikunnan mahdollisuuksia nuorisotyön toimintaympäristöissä
e) Osaat käyttää keskeisimpiä liikuntakasvatuksen ohjausmenetelmiä
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustiedot ryhmien ohjaamisesta.