Siirry suoraan sisältöön

Liikuntakasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA23-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

27.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Lassi Pöyry

Vastuuopettaja

Lassi Pöyry

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • YPMI18KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Osaat perustella liikunnan merkityksen yksilön kasvuun ja kehitykseen sekä yhteisöjen hyvinvointiin liittyvän tiedon pohjalta. Osaat käyttää liikuntakasvatuksen menetelmiä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi. Osaat suunnitella, organisoida, ohjata ja arvioida liikuntatilanteita valitussa toteutusympäristöissä. Tunnistat nuorten liikuntakulttuurin ilmenemismuotoja ja saat kokemusta uusista liikuntalajeista.

Sisältö

Millaisten teoreettisten mallien kautta voit selittää erilaisten yksilöiden liikuntakäyttäytymistä ja liikuntasuhdetta? Miten voit hyödyntää liikunnan ohjausmenetelmiä ja lajiympäristöjä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi? Millaista osaamista liikunnan ohjaamisesta sinulla on ja miten hahmotat kehittymisen tarpeesi? Millaisia suuntauksia nykyisessä liikuntakulttuurissa havaitset?

Aika ja paikka

Opintojakso on mahdollisuus suorittaa itsenäisesti. Ota yhteys vastuuopettajaan.

Opiskelumateriaali

Tenttiin tulee osia kirjasta:
Jaakkola, Liukkonen & Sääkslahti (toim.) 2013.Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä.
(Kirjasta tullut myös uudempi painos.)
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.)Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä ja ohjaustehtävistä (integroitu työelämään).
Työskentelytapoja ovat: Demonstraatio, Luento, Ohjatut harjoitukset, Raportin kirjoittaminen, Tenttiin lukeminen ja muu lukeminen.
Teorialuennoilla perehdytään erityisesti liikuntamotivaation rakentumiseen sekä liikkumattomuuden problematiikkaan.
Käytännön toiminnallisilla demoilla liikutaan myös itse jonkun verran.
Ohjausosaamisen kehittyminen edelleen on tavoitteena ohjaustehtävien rakentumisessa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa itsenäisesti. Ota yhteys vastuuopettajaan.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso nivoutuu Villages on Move Baltic- hankkeeseen.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on keskimäärin:
Lähiopetus 2 op, tentti 1-2 op ja ohjaustehtävä 1-2 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti liikuntakasvatuksen ammattikäsitteitä. c. Osaat hahmottaa liikuntakulttuurin erityispiirteitä ja liikunnan mahdollisuuksia nuorisotyön toimintaympäristöissä. e. Osaat käyttää keskeisimpiä liikuntakasvatuksen ohjausmenetelmiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a) Osaat käyttää johdonmukaisesti liikuntakasvatuksen ammattikäsitteitä
c) Osaat hahmottaa liikuntakulttuurin erityispiirteitä ja liikunnan mahdollisuuksia nuorisotyön toimintaympäristöissä
e) Osaat käyttää keskeisimpiä liikuntakasvatuksen ohjausmenetelmiä

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot ryhmien ohjaamisesta.