Peligrafiikan optimointiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: GA00FT24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Tunnistat visuaalisen sisällön suorituskykyhaasteet peliympäristössä.
Sovellat optimointitekniikoita malleihin, tekstuureihin ja shadereihin.
Mukautat assetteja vastaamaan pelimoottorin rajoituksia ja alustavaatimuksia.
Arvioit visuaalisen laadun ja suorituskyvyn vaikutuksen välistä tasapainoa.
Dokumentoit ja selvität optimointitarpeita profilointityökaluja käyttäen.
Sisältö
Mitkä ovat tyypillisiä suorituskykyongelmia reaaliaikaisessa grafiikassa?
Mitkä ovat peligrafiikan tyypillisimmät CPU- ja GPU-pullonkaulat, ja millä asset-tason optimointitekniikoilla niihin vastataan?
Mitä ovat renderöintivaiheet ja miten renderöinti toimii?
Miten työskentelet muistin kanssa: RAM ja VRAM?
Mitä työkaluja käytetään profilointiin ja visuaaliseen debuggaukseen?
Miten toteutetaan LOD:t, tekstuuriatlakset ja instantisointi?
Miten shaderit vaikuttavat renderöintiin ja miten niitä voidaan yksinkertaistaa?
Miten valmistellaan assetit käytettäväksi eri alustoilla?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.