Siirry suoraan sisältöön

Shader-ohjelmoinnin perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: VV00EW51

Laajuus

3 op

Vastuuhenkilö

  • Niina Mässeli

Osaamistavoitteet

Ymmärrät, miten shader-ohjelmia kirjoitetaan
Ymmärrät, miten shader-ohjelmat toimivat
Osaat kirjoittaa omia shader-ohjelmia
Osaat käyttää Unityn Shader Graph -työkalua

Sisältö

Shader -ohjelman rakenne
High Level Shader Language (HLSL)
3D grafiikan piirtämisen vaiheet ja koordinaatistot
Unityn shader -ohjelmien toiminta ja periaatteet
Shader Graph -työkalun toiminta ja yhteys shadereihin
Compute Shader -ohjelmat

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Opettaja
  • Niina Mässeli
  • Joni Helén
Vastuuopettaja

Niina Mässeli

Ryhmät
  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024

Tavoitteet

Ymmärrät, miten shader-ohjelmia kirjoitetaan
Ymmärrät, miten shader-ohjelmat toimivat
Osaat kirjoittaa omia shader-ohjelmia
Osaat käyttää Unityn Shader Graph -työkalua

Sisältö

Shader -ohjelman rakenne
High Level Shader Language (HLSL)
3D grafiikan piirtämisen vaiheet ja koordinaatistot
Unityn shader -ohjelmien toiminta ja periaatteet
Shader Graph -työkalun toiminta ja yhteys shadereihin
Compute Shader -ohjelmat

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 81h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.