Shaderit, valaistus ja renderöintiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: GD00FO00
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
Miten toteutat shader (suomeksi varjostus) ja valaistustekniikoita pelimoottorissa?
Miten käytät itse luotuja varjostimia, jälkikäsittelyä ja valaistusta saavuttaaksesi halutun ilmeen pelissäsi?
Mitkä menetelmät ovat tehokkaita visuaalisen laadun ja suorituskyvyn optimoinnissa?
Sisältö
Ymmärrät shaderit (suom. varjostuksen), valaistuksen ja renderöinnin periaatteet 3D-pelikehityksessä.
Opit tekemään itse luotuja shadereitä.
Opit jälkikäsittelytekniikoita.
Opit yhdistämään reaaliaikaiset ja esirenderöidyt valot.
Opit luomaan ja soveltamaan shadereitä, jotka reagoivat dynaamisesti pelin ympäristöihin.
Luot realistisia valaistustehosteita.
Opit reaaliaikaisia renderöintitekniikoita ja fysiikkaan perustuvaa shader-tekniikkaa.
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.