Rakennusalan yrittäjyys ja johtaminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: RA00FN21
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
tuntee liiketoiminnnan perusteriaatteet
tuntee työ-/johtamispsykologian merkityksen rakennushankkeissa
tietää mitä on johtamisjärjestelmä ja sen osa-alueet
Sisältö
Miten tulos muodostuu ja mitkä asiat siihen vaikuttavat?
Mikä merkitys on työ/johtamispsykologialla johtamisessa?
Mitä johtamisjärjestelmä tarkoittaa?
Mikä on ihmistenjohtaminen käytännössä ja miten se vaikuttaa?
Arviointi
Osaaminen valmistumisvaiheessa
Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja pe-rustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
Edeltävä osaaminen
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
c. suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla
e. soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
f. toimia tavoitteellisesti tiimissä
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata
ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. ohjaa ja kehittää tiimin toimintaa
g. edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Kuvaus hylätystä suorituksesta, jossa opiskelijan osaaminen ei vielä täytä työelämässä vaadittavaa minimitasoa:
a. Käytät johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
Et osaa käyttää rakennusalan keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti tai oikein. Ammatilliset dokumentit ovat epäselviä tai puutteellisia, eikä niiden sisältö palvele tarkoitustaan. Viestintä muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa on epäasiallista tai kokonaan puuttuu.
b. Etsit tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
Et osaa hyödyntää rakennusalan keskeisiä tietolähteitä, kuten kustannustietokantoja tai ajankohtaista kirjallisuutta. Tiedonhankinta on satunnaista tai puutteellista, etkä kykene soveltamaan löydettyä tietoa päätöksenteossa. Käytät tiedonlähteinä vain kaupallisia aineistoja, joita ei voida pitää luotettavina.
c. Hahmotat tehtäväkokonaisuuksia
Et osaa jäsentää rakennushankkeen vaiheita tai ymmärtää niiden välistä yhteyttä. Et pysty suunnittelemaan tai hallitsemaan projektin taloudellista puolta edes pääpiirteittäin.
e. Käytät keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
Et osaa käyttää kustannus- tai määrälaskennan malleja tai ohjelmistoja tarkoituksenmukaisesti. Laskelmissa esiintyy merkittäviä virheitä, eikä resurssien käytön suunnittelu onnistu vielä edes perustasolla.
g. Perustelet toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Et osaa huomioida rakennusalan eettisiä periaatteita toiminnassasi. Päätöksesi ovat vastuuttomia, eivätkä ne tue kestävyyttä tai alan eettisiä tavoitteita.
Oppimateriaalit
-
Lisätiedot
-