Sosiaalisen median analytiikkaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: BA00FT70
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Opit ymmärtämään sosiaalisen median analytiikan roolia erilaisissa liiketoimintaympäristöissä.
Opit hyödyntämään suosittuja sosiaalisen median analytiikkatyökaluja Euroopasta ja muualta.
Opit analysoimaan ja tulkitsemaan keskeisiä suorituskykyindikaattoreita (KPI), kuten sitoutumisasteita, kattavuutta, näyttökertoja sekä muita tuloksia.
Opit soveltamaan sentimenttianalyysiä ja tekstinlouhintatekniikoita mielipiteen arviointiin.
Opit kehittämään datalähtöisiä sosiaalisen median strategioita yrityksille ja organisaatioille.
Opit luomaan raportteja ja visualisointeja, joilla oivalluksia voi esitellä tehokkaasti eri sidosryhmille.
Sisältö
Mitä sosiaalisen median analytiikka kattaa?
Kuinka soveltaa keskeisiä mittareita ja suorituskykyindikaattoreita sosiaalisen median analytiikkaan?
Mitä ovat sosiaalisen median kuuntelu ja mielipideanalyysi, ja miten niitä käytetään?
Kuinka segmentointia ja kohdentamista tehdään tehokkaasti?
Mitä on kilpailijoiden vertailuanalyysi, ja miksi se on tärkeää?
Kuinka datan visualisointia ja raportointia voidaan hyödyntää sosiaalisen median analyysissa?
Millaisia eettisiä näkökohtia liittyy sosiaalisen median data-analyysiin?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää ammattisanastoa ja käsitteitä asiantuntevasti eri tilanteissa.
b. arvioida tietolähteitä kriittisesti
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat tarkoituksen mukaan ja perustella valinnat.
g. soveltaa kriittisesti ammattialan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Edeltävä osaaminen
Perustuntemus sosiaalisen median alustoista ja tilastotieteistä on hyödyllistä, mutta ei välttämätöntä.