Skip to main content

Medical care and first aid 2 (A-VI/4-1) (2 cr)

Code: 209901616-3002

General information


Enrollment
15.08.2019 - 30.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.11.2019 - 30.11.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Logistics and Marine Technology
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
12 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Marine Technology
Teachers
Terhi Hede
Teacher in charge
Terhi Hede
Groups
MKKT18SP
Marine Technology, full-time studies
Course
209901616
No reservations found for realization 209901616-3002!

Objective

Knowledge, understanding and proficiency:
- Apply immediate first aid in the event of accident or illness on board.
- Provide medical care to the sick and injured while they remain on board.
- Radio Medical contact ashore.

Content

- First aid kit
- Body structure and function
- Toxicological hazards on board
- Using MFAG or its national equivalent
- Examination of casualty or patient
- Spinal injuries
- Burns, scalds and effects of heat and cold
- Fractures, dislocations and muscular injuries
- Medical care of rescued persons
- Radio medical advice
- Pharmagology
- Sterilization
- Cardiac arrest, drowning and asphyxia

Evaluation

Students can
- use professional vocabulary and concepts in an expert way in different situations.
- identify interrelated tasks.
- use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
- apply critically the ethical principles of the professional field in different situations.

Course material

- WHO, International Medical Guides for Ships, Geneva, uusin painos.
- Laiva-apteekkipäätös 2015 osoitteessa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150584
- Moodlessa osoitettu materiaali.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Edeltävyysehto: Terveydenhuolto 1 opintojakson hyväksytty suorittaminen
Lähiopetuksessa luennot ja ohjatut harjoitukset, simulaatio, Moodle-opinnot, yhteistoiminnallinen oppiminen. Aikaan ja paikkaan sitomaton itsenäinen opiskelu.
Opintojakson hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on 100% osallistuminen opetukseen.
Hyväksytysti suoritetusta opintojaksosta opiskelija saa sertifikaatin ”Sairaanhoidollisten toimien suunnittelu ja turvallinen toteuttaminen onnettomuudessa tai muussa hätätilanteessa (STCW A-VI/4-1), mukaan lukien Manilan sopimus 2010.”

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi hakea korvaavuutta/ hyväksilukua jos hänellä on opintojakso tehty ja opinnot ovat voimassa olevat, 5v kts. EU-direktiivit.

Timing of exams and assignments

Tenttien ajankohdat sovimme opintojakson alussa lähitunneilla. Uusintoihin opiskelija voi ilmoittautua tutkintosäännön mukaisesti.

Student workload

54 tuntia.

Further information

terhi.hede@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Harjoituksiin ja lähiopetukseen osallistuminen 100%, yksilökoe ovat edellytykset opintojakso suorittamiselle ja sertifikaatin saamiselle.

Assessment criteria, fail (0)

Kirjallisessa kokeessa maksimipisteistä alle 50% väärin antaa hylätyn suorituksen tai jos vastaus aiheuttaa potilaalle vaarallisen tilanteen tai opiskelijalla on poissaoloja oppitunneilta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Kokeesta arvosana T1-T2. Opiskelija osaa perusasioita, mutta tiedon soveltaminen käytännön työhön on selkeästi puutteellista. Opiskelija ei aiheuta potilaalle vaaratilannetta.

Assessment criteria, good (3-4)

Kokeesta arvosana H3-H4. Opiskelija osaa perusasiat pääosin hyvin ja osaa soveltaa jossain määrin sairaanhoidollista tietotaitoa potilastilanteissa. Opiskelija ei aiheuta potilaalle vaaratilannetta.

Assessment criteria, excellent (5)

K5 silloin kun opiskelija osaa perusasiat erittäin hyvin ja osaa soveltaa tietojaan potilastilanteeseen virheettömästi.

Qualifications

Elementary first aid (A-VI/1-3)

Further information

100 % participation required.

Scoring is based on demonstrations of competence performed by the student.

Go back to top of page