Ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA20-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.02.2019 - 31.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 25
- Opettajat
- Tommi Pantzar
- Vastuuopettaja
- Tommi Pantzar
- Ryhmät
-
AVMIYP19KPOMPolku yhteisöpedagogi, Mikkeli, erillis, momu
- Opintojakso
- YP00AA20
Toteutukselle Ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen YP00AA20-3008 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Osaat kuvailla ryhmän vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä ryhmäprosessien tukemiseen. Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi. Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä kehittyy? Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella? Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan? Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio? Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen? Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali löytyy moodlealustalta. Lisäksi tukimateriaalina hyvä käyttää seuraavaa kirjallisuutta:
Ryhmädynamiikka, teoriaa:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus. (Tenttikirja)
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. &Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Ryhmädynamiikka harjoituksia ja teoriaa:
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tämä opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, jossa opiskelijalla on mahdollisuus linkittää oppimistehtäviä omaan työympäristöönsä. Tästä lisätietoja opintojakson moodlealustalla.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Opintojaksossa järjestetään 24
lähiopetustuntia (6.2., 21.3 ja 24.4.). Tämän lisäksi on itsenäistä työskentelyä noin 111 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ryhmädynamiikkaan ja ryhmien ohjaukseen liittyviä ammattikäsitteitä. c. Osaat hahmottaa ryhmädynamiikkaan liittyviä ilmiöitä sekä analysoida ryhmätilanteita ja ohjaukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat reflektoida omaa toimintaasi pienryhmän ohjaajana. f. Osaat toimia tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvionnin tiedot löytyvät moodle alusltalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti ryhmädynamiikkaan ja ryhmien ohjaukseen liittyviä ammattikäsitteitä
c) Osaat hahmottaa ryhmädynamiikkaan liittyviä ilmiöitä sekä analysoida ryhmätilanteita ja ohjaukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia
d) Osaat reflektoida omaa toimintaasi pienryhmän ohjaajana
f) Osaat toimia tavoitteellisesti tiimin jäsenenä