Skip to main content

Game design (5 cr)

Code: PO00DN60-3001

General information


Enrollment
12.04.2021 - 25.04.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.08.2021 - 31.10.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Information Technology
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Game Programming
Teachers
Niina Mässeli
Teacher in charge
Niina Mässeli
Groups
POKT19SP
Game programming, full-time studies
Course
PO00DN60
No reservations found for realization PO00DN60-3001!

Objective

You are able to apply various game design theories and practices.
You are able to design user-friendly interfaces and take into account the user experience in your design.
You understand what makes games addictive and you are able to use this in your own designs.
You know different publishing platforms and their technical requirements and you are able to integrate them in your design.
You understand the relevance of technical requirements.

Content

What kind of rules and theories are involved in game design?
What makes a good game?
How to design user-friendly UI and game UX?
What makes games addictive and fun?
What does the different publishing platforms require from the developer?
What should be taken into account from the technical point of view when designing a game?

Evaluation

Students are able to
- identify interrelated tasks.
- use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
- work as team members in a goal-oriented way.

Course material

Opiskelumateriaali löytyy koostetusti opintojakson Learn alustalta. Opintojakson opiskelumateriaali on koostettu useasta lähteestä. Opintojakson suorittaminen ei vaadi kirjallisuuden hankkimista tai lainaamista.

Jos suoritustapana on tentti, tentti perustuu oheiseen kirjallisuuteen:
Game Design: Theory & Practice, Richard Rouse
A Theory of Fun for Game Design, Raph Koster
Game Design Workshop, Tracy Fullerton
Rules of Play; Game Design Fundamentals, Katie Salen & Eric Zimmerman

Study forms and methods

Viikkopohjainen oppimisväylä: Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työelämä tai nopeutettu oppimisväylä: Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

RDI and work-related cooperation

Materiaali koostettu työelämälähtöisesti. Hanketoiminta mukana opintojakson toteutuksessa.
Opintojakson aikana mahdollisuus kehittää omaan yritystoimintaan tähtääviä projekteja eteenpäin.

Timing of exams and assignments

Opintojakson tentti suoritetaan etukäteen määritettynä ajankohtana exam tenttiakvaariossa.

Student workload

135 tuntia, joista lähiopetusta noin 55 tuntia

Further information

Opintojakso toteutetaan 7 viikon rytmissä joka jakautuu 14 erilliseen 4h mittaiseen lähitapaamiseen.
Viikot on jaettu teemoihin ja teemojen mukaisesti toteutamme harjoitustöitä tiimityöskentelynä. Viikojen teemoja ovat. Mitä pelit ovat?, Monetisaatio, Prototyypit ja mockupit, Käyttöliittymät ja käyttökokemus, Kohdeyleisö ja julkaisualustat sekä Lautapelit. (opettaja pidättää oikeudet muutoksiin tarpeen niin vaatiessa)
Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustyöt esitetään sekä arvioidaan. Opiskelijat toteuttavat myös itsenäisiä esitehtäviä viikkojen teemoihin.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Harjoitustyöt ja viikkojen esitehtävät.

tai

Tentti

Qualifications

Game graphics and Mmodelling
Programming
Object oriented programming
Basics of game testing
Quality assurance

Go back to top of page