Siirry suoraan sisältöön

Tutki, kehitä, raportoi (5op)

Toteutuksen tunnus: MO00DB99-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.04.2019 - 14.04.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.05.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Opettajat
Marko Raitanen
Sami Norrbacka
Vastuuopettaja
Marko Raitanen
Ryhmät
TUTKI1819
Tutkimus- ja kehittämisopinnot 2018-2019
Opintojakso
MO00DB99

Toteutukselle Tutki, kehitä, raportoi MO00DB99-3032 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi
- omaksut analyyttisen, kriittisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen tutkimus- ja kehittämistyössä
- osaat toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin eri vaiheet: aiheen valinta, suunnittelu, tiedonhaku ja tietoperustan luominen ja lähteiden tarkoituksenmukainen käyttö, toteutus, suullinen ja kirjallinen raportointi, arviointi, julkaisu
- tunnet erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä laadullisen, määrällisen ja prosessuaalisen lähestymistavan kannalta
- osaat käyttää sekä laadullista, määrällistä että prosessuaalista lähestymistapaa omassa työssäsi
- harjoittelet tutkimuksen luotettavuuden arviointia ja eettisten periaatteiden toteuttamista

Sisältö

Suorita tämä opintojakso ennen oman alasi syventäviä opintoja tai opinnäytetyöprosessin alkua. Opintojakso soveltuu kaikille ammattikorkeakoulun opiskelijoille alasta riippumatta. Opintojakso antaa perustiedot tutkimusmenetelmistä.
Opintojaksolla perehdytään seuraaviin asioihin:
Mikä on opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämisprosessi ja sen vaiheet?
Millaista on tutkiva kirjoittaminen?
Miten lähteitä käytetään?
Mitä tarkoittaa tutkimusetiikka ja tki-prosessin luotettavuus?
Mitä ovat tilastolliset käsitteet?
Miten käytetään tietoteknisiä välineitä tutkimustyössä?
Miten hankitaan tilastollinen aineisto ja miten sitä analysoidaan?
Mitä tarkoittaa laadullinen lähestymistapa?
Millaisia ovat yleisimmät laadulliset menetelmät (esimerkiksi seuraavat: case-tutkimus, havainnointi, sisällönanalyysi, teemahaastattelu, kuva-analyysi, tulevaisuudentutkimus)?
Mitä tarkoittaa prosessuaalinen lähestymistapa?
Millaisia ovat yleisimmät prosessuaaliset menetelmät (esimerkiksi seuraavat: toimintatutkimuksen syklimalli ja käyttäjälähtöiset/osallistavat menetelmät, kuten palvelumuotoilun menetelmät)?

Arviointi

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumateriaali

Selviää Moodle-kurssilla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
eKampus-kurssilla työskentely tapahtuu kokonaan verkossa Moodlen ohjeen ja aikataulun mukaan.
Raportoi 1 op, 27 h
Tutki a. kvalitatiivisesti, 1 op, 27 h
Tutki b. kvantitatiivisesti, 1 op, 27 h
Kehitä a. prosessuaalisesti, 1 op, 27 h
Kehitä b. TKI-raportti, 1op, 27 h

Työhön integroitu oppimisväylä:
Kurssin tehtävät on mahdollista tehdä nopeutetussa aikataulussa, josta tulee sopia opettajan kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Pyydettyjen osatehtävien uusiminen ja/tai TKI-raportin korjaaminen ohjeistuksen mukaan.

Opiskelijan työmäärä

Selviää Moodle-kurssilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on sisällöltään sama kuin Tutkimus- ja kehittämistyö (YYYY00214).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi on hyväksytty tai hylätty. Kurssin osatehtävät arvoidaan, kuten Moodlessa kerrotaan.
Englanniksi

Lisätiedot

HUOMAA että opintojakson nimi on vaihtunut syksyllä 2017. Tämä opintojakso korvaa aikaisemmissa opintosuunnitelmissa olevan opintojakson: Tutkimus- ja kehittämistyö.

Siirry alkuun