Muistisairaudet ja ryhmänohjaustaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: GE00CO44-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.12.2019 - 10.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 26.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Geronomikoulutus
- Opettajat
- Sari Ranta
- Merja Laitoniemi
- Vastuuopettaja
- Sari Ranta
- Ryhmät
-
GEKV18SMGeronomi, monimuoto
- Opintojakso
- GE00CO44
Tavoitteet
Muistisairauksien tunnistaminen, hoito ja kuntoutus 3 op:
Tunnet muistisairauksia ja niiden erityispiirteitä
Tunnet muistisairauksien arviointimenetelmiä, hoitomuotoja ja kuntoutuksen menetelmiä.
Harjaannut kuntoutumista edistävän työotteen käyttämisessä.
Tunnet muistisairauksiin liittyvät palveluketjut.
Tunnet valtakunnalliset ja paikalliset muistityön suositukset.
Tunnet muistisairauksiin liittyvät oikeudelliset suositukset ja edunvalvontaan liittyvät prosessit.
Ryhmänohjaus ja ohjaustaidot 2 op:
Tunnet ryhmän perustehtävän
Tunnet ryhmädynamiikan ilmiöitä ja niiden vaikutuksia
Tunnet ryhmäilmiöitä ja niiden vaikutuksia
Omaat ryhmässä toimimisen ja ryhmien ohjaamisen perusvalmiuksia
Saat valmiuksia ryhmien suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin
Osaat arvioida ryhmän ohjaajan toiminnan vaikutuksia
Sisältö
Muistisairaudet:
Mitä ovat muistisairaudet ja miten niitä tunnistetaan ja arvioidaan?
Miten eri muistisairaudet eroavat toisistaan?
Millaisia hoito- ja kuntoutusmenetelmiä muistisairauksiin käytetään?
Missä muistisairauksia arvioidaan ja hoidetaan?
Millaisia kuntoutumisen edistämisen menetelmiä muistisairauksiin on käytettävissä?
Miten tuetaan aivoterveyttä?
Miten muistisairauksien palveluketjuja kehitetään?
Miten muistisairaiden henkilöiden oikeuksia voidaan turvata?
Ryhmän ohjaustaidot:
Miksi ryhmiä käytetään ja mikä on niiden perustehtävä?
Mitä on ryhmädynamiikka ja miten se vaikuttaa ryhmän elinkaaressa?
Mitä ovat keskeiset ryhmäilmiöt ja niiden vaikutukset?
Miten ryhmässä toimitaan ja niitä ohjataan?
Miten suunnitellaan ryhmä, ohjataan ja arvioidaan sen toimintaa?
Millainen on ryhmänohjaajan vaikutus ryhmän toimintaan?
Arviointi
Arviointikriteerien taso 3: osaamisen alkuvaihe
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Opiskelumateriaali
Osoitetaan opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus toteutuu työjärjestyksen mukaisesti
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ryhmänohjaus-osan kohdalla opiskelijalla voi olla ryhmä omalta työpaikaltaan, harjoitteluissa tai muussa vastaavassa
Työhön integroitu oppimisväylä:
Suomeksi
Opiskelija voi valita opintojakson aiemmassa vaiheessa opintojaan tai opiskelijalla on vastaavansisältöiset ja -laajuiset opinnot suoritettuna toisessa korkeakoulussa tai yliopistossa.
Opiskelijan työmäärä
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: muistisairauksien tunnistaminen, hoito ja kuntoutumisen edistäminen (sari.ranta@xamk.fi) sekä ryhmäohjaustaidot (merja.laitoniemi@xamk.fi), johon tarvitset tehtävän tekemiseen ryhmän
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Ryhmänohjaus-tehtävä arvioidaan hyväksytty-täydennettävä. Palaute annetaan ryhmäpalautteena.
Muistisairauksien osuudessa vapaaehtoinen osallistuminen lähitunteihin, Moodle-tentti, arviointi suhteutettuna oikeiden vastausten prosentuaalisiin osuuksiin.
Esitietovaatimukset
Vanhustyön perusteet 20 op
Terveysliikunta ja liikuntagerontologian perusteet 5 op
Ikääntyvien hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 15 op