Skip to main content

Basics and tasks of social work (5 cr)

Code: SO00AD16-3013

General information


Enrollment
16.12.2019 - 10.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.01.2020 - 16.02.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Harri Mäkinen
Auli Jungner
Eija Vikman
Tuomo Paakkonen
Teacher in charge
Eija Vikman
Groups
SOKT20KM
Social services, part-time studies
Course
SO00AD16
No reservations found for realization SO00AD16-3013!

Objective

You are able to analyze the structure of professional social work and know that the profession of Bachelor of Social Services is part of the global field of social work.
You know the history of social work practices and are able to identify the future challenges of social work.
You have knowledge of different work orientations in promoting wellbeing in the field of social services.

Content

What is the structure of professional social work and the role of Bachelor of Social Services in the field of social services?
How has social work developed and what are the main future challenges?
What are the main social work orientations and practices in promoting the wellbeing of individuals and communities?

Evaluation

Students can
use professional vocabulary systematically.
look for information in the key information sources of the field.
identify interrelated tasks.

Course material

Haverinen, Kuronen & Pösö (toim.) Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Vastapaino 2014
Jokinen K & Saaristo K. 2002. Suomalainen yhteiskunta. WS Boowell OY.(tai uudistettu painos 2006)
Kananoja A. Lähteinen M. Marjamäki P. Laiho K. Sarvimäki P. Karjalainen P. Seppänen M. 2007. Sosiaalityön käsikirja. Gummerus Kirjapaino Oy
Kananoja A. Lähteinen M. & Marjamäki P. (toim.) 2011. Sosiaalityön käsikirja. 3. uudistettu laitos. Tietosanoma
Kolkka M. Mantela J. Holopainen A. Louhela J. Packalén L. & Kaisvuo T. 2009. Yhteiskunnallinen osaaminen. Hakapaino Oy.
Metteri A. (toim.) 1996. Moniammatillisuus ja sosiaalityö. Sosiaalityöntekijäin liitto. Edita.
Mäkinen P. Raatikainen E. Rahikka A. & Saarnio T. 2009. Ammattina sosionomi. WSOY.
Mäntysaari M. Pohjola A. Pösö T. (toim.) 2009. Sosiaalityö ja teoria. WS Bookwell Oy.
Pehkonen A. & Väänänen-Fomin M. (toim.). 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-Kustannus.
Raunio K. 2004.Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus.(tai uudistettu painos 2010)
Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat. Vastapaino.
Törrönen, Hänninen, Jouttimäki, Lehto-Lunden, Salovaara & Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus 2016.
Viinamäki L. (toim.) 2008. 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. SOLVER palvelut Oy.
Viinamäki L. (toim.) 2009. Sosionomilta eivät hommat lopu. WSOY.
Viinamäki L. (toim.) 2010. Sosionomi (AMK ja ylempi AMK) kansainvälistyvillä koulutus ja työmarkkinoilla. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A, Raportteja ja tutkimuksia, 1236-0570; 1/2010.
Viinamäki L: (toim.) 2010. Sosionomin ammatti ja työ 2010-2025. http://www.sosiaaliportti.fi/File/a6f75ef5-b309-4d25-90ef-c0cc531057a8/Viinamaki_A_3_2010.pdf
Tast E. (2005) Sosionomin (AMK) osaamisprofiili varhaiskasvatuksessa ammattikorkeakoulun opettajan näkemänä. http://portal.hamk.fi/portal/page/portal/HAMKJulkisetDokumentit/Yleisopalvelut/Julkaisupalvelut/Kirjat/opetus_ohjaus_ja_osaaminen

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Suomeksi
Opintojakson käytyäsi:
Osaat jäsentää sosiaalialan ammattityön tehtävärakenteen ja tunnistat sosionomin ammatin osaksi sosiaalialan globaalia työkenttää.
Tunnistat sosiaalialan työkäytäntöjen historiallisen kehityksen ja hahmotat sosiaalialan työn tulevaisuuden haasteita.
Tunnistat sosiaalialan ammatillisia työorientaatioita hyvinvoinnin edistämisessä.
Opintojakson sisältö:
o Millainen on sosiaalialan ammatillinen tehtävärakenne ja mikä on sosionomin rooli siinä?
o Miten sosiaalialan työ on kehittynyt ja mitkä ovat tulevaisuuden haasteet?
o Mitä ovat sosiaalialan työn työorientaatiot ja työtavat yksilön ja yhteisöjen hyvinvoinnin edistämisessä?Opintojakson toteutus sisältää;
- Luentoja
- Itsenäistä tiedonhakua
- Tutustumiskäynnin
- Moodle-tehtäviä
- Tutoriaali työskentelyä

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ota yhteys jakson vastuuopettajaan:
Opiskelija, joka työskentelee sosiaalialan työtehtävissä kurssin aikana, voi suorittaa osan 3 op opintojaksoa työelämässä. Oppimistehtäväistä/suorituksista työelämässä sovitaan opiskelijan toimitettua lomakkeen, jossa kuvaa työelämän kytköksiä opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Oppimistehtävä 3 op ja tentti 2 op

Työhön integroitu oppimisväylä:
Vaihtoehtoinen suoritustapa: itsenäinen suoritusvaihtoehto

Student workload

Luennot, moodle-tehtävät, tutoriaali, yksilötehtävä, itsenäinen tiedonhaku, itsenäiset tehtävät, tutustumiskäynti. Opiskelijan työtä 133 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla ja osa numeerisesti 1 - 5
Arvioinnin perusteet:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.

Go back to top of page