Tutki, kehitä, raportoi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DB99-3037
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 27.03.2020
Ajoitus
04.05.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 160
Opettaja
- Paula Mäkeläinen
- Päivi Lifflander
- Asta Siekkinen
- Marko Raitanen
- Marja-Liisa Neuvonen-Rauhala
- Leena Griinari
- Jyri Mulari
- Sari Engelhardt
Vastuuopettaja
Marko Raitanen
Ryhmät
-
VV2019-2020Valinnaiset opinnot 2019-2020
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- omaksut analyyttisen, kriittisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen tutkimus- ja kehittämistyössä
- osaat toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin eri vaiheet: aiheen valinta, suunnittelu, tiedonhaku ja tietoperustan luominen ja lähteiden tarkoituksenmukainen käyttö, toteutus, suullinen ja kirjallinen raportointi, arviointi, julkaisu
- tunnet erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä laadullisen, määrällisen ja prosessuaalisen lähestymistavan kannalta
- osaat käyttää sekä laadullista, määrällistä että prosessuaalista lähestymistapaa omassa työssäsi
- harjoittelet tutkimuksen luotettavuuden arviointia ja eettisten periaatteiden toteuttamista
Sisältö
Suorita tämä opintojakso ennen oman alasi syventäviä opintoja tai opinnäytetyöprosessin alkua. Opintojakso soveltuu kaikille ammattikorkeakoulun opiskelijoille alasta riippumatta. Opintojakso antaa perustiedot tutkimusmenetelmistä.
Opintojaksolla perehdytään seuraaviin asioihin:
Mikä on opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämisprosessi ja sen vaiheet?
Millaista on tutkiva kirjoittaminen?
Miten lähteitä käytetään?
Mitä tarkoittaa tutkimusetiikka ja tki-prosessin luotettavuus?
Mitä ovat tilastolliset käsitteet?
Miten käytetään tietoteknisiä välineitä tutkimustyössä?
Miten hankitaan tilastollinen aineisto ja miten sitä analysoidaan?
Mitä tarkoittaa laadullinen lähestymistapa?
Millaisia ovat yleisimmät laadulliset menetelmät (esimerkiksi seuraavat: case-tutkimus, havainnointi, sisällönanalyysi, teemahaastattelu, kuva-analyysi, tulevaisuudentutkimus)?
Mitä tarkoittaa prosessuaalinen lähestymistapa?
Millaisia ovat yleisimmät prosessuaaliset menetelmät (esimerkiksi seuraavat: toimintatutkimuksen syklimalli ja käyttäjälähtöiset/osallistavat menetelmät, kuten palvelumuotoilun menetelmät)?
Aika ja paikka
Kurssin tehtävät on mahdollista tehdä nopeutetussa aikataulussa, josta tulee sopia opettajan kanssa.
Opiskelumateriaali
Selviää Learn-kurssilla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
eKampus-kurssilla työskentely tapahtuu kokonaan verkossa Moodlen ohjeen ja aikataulun mukaan.
Raportoi 1 op, 27 h
Tutki a. kvalitatiivisesti, 1 op, 27 h
Tutki b. kvantitatiivisesti, 1 op, 27 h
Kehitä a. prosessuaalisesti, 1 op, 27 h
Kehitä b. TKI-raportti, 1op, 27 h
Työhön integroitu oppimisväylä:
Kurssin tehtävät on mahdollista tehdä nopeutetussa aikataulussa, josta tulee sopia opettajan kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Pyydettyjen osatehtävien uusiminen ja/tai TKI-raportin korjaaminen ohjeistuksen mukaan.
Opiskelijan työmäärä
Selviää Learn-kurssilla. 5op = 135h opiskelijan työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on sisällöltään sama kuin Tutkimus- ja kehittämistyö (YYYY00214).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi on hyväksytty tai hylätty. Kurssin osatehtävät arvoidaan, kuten Learnissa kerrotaan.
Lisätiedot
HUOMAA että opintojakson nimi on vaihtunut syksyllä 2017. Tämä opintojakso korvaa aikaisemmissa opintosuunnitelmissa olevan opintojakson: Tutkimus- ja kehittämistyö.