Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: HT00DT78-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Tuulia Litmanen
  • Anni Issakainen
  • Päivi Lifflander

Vastuuopettaja

Tuulia Litmanen

Ryhmät

  • SHSA20KP
    Sairaanhoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Terveyden edistäminen
Osaat soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvia menetelmiä yksilöiden ja yhteisöjen hoitotyössä.
Osaat arvioida yksilöiden ja ryhmien terveyden edistämisen tarpeita.
Osaat kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärrät terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
Osaat suunnitella ja toteuttaa moniammatillisessa yhteistyössä asiakaslähtöisesti terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille.
Tunnistat olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaat tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä.

Ravitsemus
Osaat soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja suomalaisia ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Osaat integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja ohjata vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan asiantuntijalle.

Sisältö

Terveyden edistäminen
Miten terveys ja sairaus määritellään?
Mitkä ovat terveyden edistämisen periaatteet?
Mikä merkitys on terveyden edistämisellä kansanterveydelle? (sisältää prevention)
Miten terveyttä edistetään kuntien eri toimialoilla?
Mitä tarkoittaa terveyden edistämisen normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus?
Miten terveyden edistämisen eettiset periaatteet ohjaavat sosiaali- ja terveysalan suunnittelua?
Miten huomioit eettisyyden terveyden edistämisessä?
Mikä yhteys on elintavoilla terveyteen?
Miten terveyteen liittyvää riskikäyttäytymistä tunnistetaan varhain ja ehkäistään?
Miten terveyden edistämisessä voidaan hyödyntää hyvinvointianalytiikkaa ja tekoälyä?
Minkälaisia rekisteri- ja tilastotietoja voit hyödyntää terveyden edistämisessä?
Miten edistät yhteisön terveyttä?
Miten seuraat ja arvioit terveyden edistämistä?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämisessä?

Ravitsemus
Mitkä ovat kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset?
Miten sovellat ravitsemussuositusten sisältöjä asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa?
Miten toteutat ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevää ravitsemusneuvontaa Käypä hoito -suositusten mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Terveyden edistämisen perusteet: suositeltava materiaali mm. Sihvo M. & Karvonen S. (toim) 2016. Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja, muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali
Ravitsemus: Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa Moodle-oppimisalustalla.
Suositeltava lähde Voutilainen ym. 2015. Ravitsemustaito. SanomaPro

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen sekä opiskelet ohjatusti ja itsenäisesti sekä ryhmässä verkossa sovitun aikataulun mukaisesti.

Terveyden edistäminen:
1 op. Käsitteet: promootio, preventio (prevention eri tasot, eri toimialojen ja järjestöjen merkitys), normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus, (verkko)
1 op. Yhteisöanalyysi, soveltava osuus; indikaattoripankit, hyvinvointikertomus -> yhteisön terveyden edistämisen keinot. Maailman terveys.
0,5op. Unen, levon, palautumisen ja liikunnan merkitys hyvinvoinnille
0,5op. Yksinäisyys, syrjäytymisen ehkäisy, terveyserot, terveyden edistämisen etiikka.

Ravitsemus terveyden edistämisessä:
2op. Eri ikä-ikäryhmien ravitsemussuositukset. Ravitsemustilan arvioinnin menetelmät: MNA, eri sovellukset jne. Kulttuurien merkitys ravitsemuksessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojaksoa vastaavalla amk-opinnoilla joko kokonaan tai osittain. Osittaisessa hyväksiluvussa suoritat ne osa-alueet, joista ei ole hyväksilukua, joko muun ryhmän mukana tai verkko-opintoina.

Tentit ja muut määräajat

Varsinaiset tentit: Terveyden edistämisen käsitteet, yhteisöjen terveyden edistämien ja maailman terveys 2op ja Ravitsemus erikseen osoitettuina tenttipäivinä. Kaksi uusintakertaa yleisinä tenttipäivinä (erikseen ilmoitettu).

Opiskelijan työmäärä

Kokonaisuudessa 5 op = 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksojen ensimmäisillä lähitunneilla (orientaatio) vaaditaan läsnäoloa.

Toteutus englanninkielisenä erikseen mainittuna ajankohtana.

Terveyden edistäminen: Käsitteet ja yhteisöanalyysi sekä maailman terveys (2op): lehtori Tuulia Litmanen, tuulia.litmanen@xamk.fi
Terveyden edistäminen: Uni lepo, palautuminen ja liikunnan merkitys hyvinvoinnille sekä yksinäisyys, syrjäytymisen ehkäisy, terveyserot, terveyden edistämisen etiikka (0,5+0,5 op): tuntiopettaja Anni Kemppainen, anni.kemppainen@xamk.fi
Ravitsemus (2op): lehtori Päivi Lifflander, paivi.lifflander@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi aloittavan sairaanhoitajaopiskelijan osaamistavoitteiden mukainen taso 3.
Terveyden edistämisen perusteet, 2op, arvioidaan numeraalisesti asteikolla 1-5.