Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstöjohtaminen ja lähiesimiestyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY2530011-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2019 - 15.10.2019

Ajoitus

13.01.2020 - 26.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Opettaja

  • Leila Pihlaja

Vastuuopettaja

Leila Pihlaja

Ryhmät

  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Osaat johtaa henkilöstövoimavaroja osana organisaation strategista johtamista.
Osaat analysoida henkilöstön osaamista ja osaamisen kehittämistarpeita sekä kehittää osaamista henkilöstöstrategian mukaisesti.
Tunnistat tämän päivän esimiestyön haasteita ja tutkit keinoja vastata niihin.

Sisältö

Miten toteutetaan strategista henkilöstövoimavarojen johtamista?
Miten osaamista kehitetään ja johdetaan työyhteisöissä ja organisaatioissa?
Miten esimiestyön haasteisiin voidaan vastata?

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan verkkokurssina. Opiskelua varten muodostetaan 5 - 6 hengen ryhmät, joissa opiskelu tapahtuu. Opintojakso koostuu kolmesta opiskeltavasta kokonaisuudesta, jotka sisältävät lukutehtäviä, lyhyitä essee tehtäviä, verkkotyöpajoja, vertaisarviointia, verkkokeskusteluja ja oppimispohdiskelman. Kunkin kokonaisuuden suorittamiseen on varattu aikaa noin kuukausi.Opiskeltava materiaali Moodle-verkkoalustalla avautuu vaiheittain.

Opiskelumateriaali

Kauhanen Juhani (2010 tai 2012). Henkilöstövoimavarojen johtaminen. WsoyPro. Helsinki.
Viitala Riitta (2013, 2015 tai huom! verkkokirja 2014). Henkilöstöjohtaminen. Strateginen kilpailutekijä. Helsinki. Edita. Helsinki. (Myös vanhemmat painokset käyvät).
Viitala Riitta (toim. 2008, 3 p.). Johda osaamista! Osaamisen johtaminen teoriasta käytäntöön. Otava. Keuruu. (erityisesti esimiestyön näkökulma).
Keskinen Soili (2005). Alaistaito, luottamus, sitoutuminen ja sopimus. Kunnallisalan kehittämissäätiö. Verkkolähde: http://www.kaks.fi/sites/default/files/Polemia%2059.pdf
Lämsä Anna-Maija ja Hautala Taru (2008). Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita. Helsinki
Lisäksi muu osoitettu materiaali Moodle alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina. Opiskelua varten muodostetaan 5 - 6 hengen ryhmät, joissa opiskelu tapahtuu. Opintojakso koostuu kolmesta opiskeltavasta kokonaisuudesta, jotka sisältävät lukutehtäviä, lyhyitä essee tehtäviä, verkkotyöpajoja, vertaisarviointia, verkkokeskusteluja ja oppimispohdiskelman. Kunkin kokonaisuuden suorittamiseen on varattu aikaa noin kuukausi. Opiskeltava materiaali Moodle-verkkoalustalla avautuu vaiheittain.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina. Opiskelua varten muodostetaan 5 - 6 hengen ryhmät, joissa opiskelu tapahtuu. Opintojakso koostuu kolmesta opiskeltavasta kokonaisuudesta, jotka sisältävät lukutehtäviä, lyhyitä essee tehtäviä, verkkotyöpajoja, vertaisarviointia, verkkokeskusteluja ja oppimispohdiskelman. Kunkin kokonaisuuden suorittamiseen on varattu aikaa noin kuukausi. Opiskeltava materiaali Moodle-verkkoalustalla avautuu vaiheittain.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina. Opiskelua varten muodostetaan 5 - 6 hengen ryhmät, joissa opiskelu tapahtuu. Opintojakso koostuu kolmesta opiskeltavasta kokonaisuudesta, jotka sisältävät lukutehtäviä, lyhyitä essee tehtäviä, verkkotyöpajoja, vertaisarviointia, verkkokeskusteluja ja oppimispohdiskelman. Kunkin kokonaisuuden suorittamiseen on varattu aikaa noin kuukausi.Opiskeltava materiaali Moodle-verkkoalustalla avautuu vaiheittain.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso toteutetaan verkkokurssina. Opiskelua varten muodostetaan 5 - 6 hengen ryhmät, joissa opiskelu tapahtuu. Opintojakso koostuu kolmesta opiskeltavasta kokonaisuudesta, jotka sisältävät lukutehtäviä, lyhyitä essee tehtäviä, verkkotyöpajoja, vertaisarviointia, verkkokeskusteluja ja oppimispohdiskelman. Kunkin kokonaisuuden suorittamiseen on varattu aikaa noin kuukausi. Opiskeltava materiaali Moodle-verkkoalustalla avautuu vaiheittain.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
a. osaamisessa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellasi on selviä puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
c. osaamisessa arvioida yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa henkilöstöjohtamisen näkökulmasta on selviä puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
e. osaamisessa arvioida henkilöstöjohtamisen strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta on selviä puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
g . osaamisessa viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti kirjallisesti omalla äidinkielellä on selviä puutteita oikeakielisyydessä ja raportoinnin periaatteiden noudattamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
a. osaamisessa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellasi on joitain puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
c. osaamisessa arvioida yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa henkilöstöjohtamisen näkökulmasta on joitain puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
e. osaamisessa arvioida henkilöstöjohtamisen strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta on joitain puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
g . osaamisessa viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti kirjallisesti omalla äidinkielellä on joitain puutteita oikeakielisyydessä ja raportoinnin periaatteiden noudattamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
a. osaat hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellasi
c. osaat tehtävissä arvioida yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa henkilöstöjohtamisen näkökulmasta
e. osaat arvioida henkilöstöjohtamisen strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
g . osaat viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä osoitat valmiutta jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen henkilöstöjohtamisen alueella

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit - Hylätty
a. osaamisessa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellasi on huomattavia puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
c. osaamisessa arvioida yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa henkilöstöjohtamisen näkökulmasta on huomattavia puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
e. osaamisessa arvioida henkilöstöjohtamisen strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta on huomattavia puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
g . osaamisessa viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti kirjallisesti omalla äidinkielellä on huomattavia puutteita oikeakielisyydessä ja raportoinnin periaatteiden noudattamisessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkotyöpajat, oppimispohdiskelma

Hylätty (0)

a. osaamisessa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellasi on huomattavia puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
c. osaamisessa arvioida yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa henkilöstöjohtamisen näkökulmasta on huomattavia puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
e. osaamisessa arvioida henkilöstöjohtamisen strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta on huomattavia puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
g . osaamisessa viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti kirjallisesti omalla äidinkielellä on huomattavia puutteita oikeakielisyydessä ja raportoinnin periaatteiden noudattamisessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

a. osaamisessa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellasi on selviä puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
c. osaamisessa arvioida yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa henkilöstöjohtamisen näkökulmasta on selviä puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
e. osaamisessa arvioida henkilöstöjohtamisen strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta on selviä puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
g . osaamisessa viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti kirjallisesti omalla äidinkielellä on selviä puutteita oikeakielisyydessä ja raportoinnin periaatteiden noudattamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. osaamisessa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellasi on joitain puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
c. osaamisessa arvioida yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa henkilöstöjohtamisen näkökulmasta on joitain puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
e. osaamisessa arvioida henkilöstöjohtamisen strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta on joitain puutteita sisällön hallinnassa ja soveltamisessa
g . osaamisessa viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti kirjallisesti omalla äidinkielellä on joitain puutteita oikeakielisyydessä ja raportoinnin periaatteiden noudattamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

a. osaat hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellasi
c. osaat tehtävissä arvioida yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa henkilöstöjohtamisen näkökulmasta
e. osaat arvioida henkilöstöjohtamisen strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
g . osaat viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä osoitat valmiutta jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen henkilöstöjohtamisen alueella