Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00AA93-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus

Opettaja

  • Minna Jukka

Vastuuopettaja

Minna Jukka

Ryhmät

  • LLKT20SP
    Liiketoiminnan logistiikka, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät. Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa. Osaat arvioida digitaalisen toimintaympäristön vaikutuksia organisaation asiakaslähtöiseen markkinointiin. Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.

Sisältö

Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa? Miten digitaalinen talous ja toimintaympäristö vaikuttavat markkinoinnin suunnittelussa? Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?

Opiskelumateriaali

Kurssin oppikirja: Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita. Kirja löytyy myös e-kirjana. Lisäksi opettajan erikseen osoittama materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso suoritetaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan.
Lisäksi itsenäisesti suoritettavia tehtäviä opetustuntien ulkopuolella.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksosta pidetään lopussa Learn-tentti, joka on avoinna annettuna ajankohtana. Ennen tenttiä palautetaan kurssiin liittyvänä harjoitustyönä markkinointisuunnitelma.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 h.
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Lähiopetus 45 h
Kotitehtävät 10 h
Markkinointisuunnitelma 60 h
Tenttiin valmistautuminen 20 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi toteutetaan päivätoteutuksena. Siihen liittyy harjoitustehtävänä markkinointisuunnitelman laatiminen. Kurssin lopussa on verkkotentti. Arvioinnissa markkinointisuunnitelman painoarvo 60% ja tentin 40%. Arviointiasteikko on 1-5, hylätty.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa markkinointisuunnitelman painoarvo 60% ja tentin 40%. Arviointiasteikko 1-5, hylätty.