Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00AA93-3029
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ajoitus
07.09.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö, Kouvola
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Kankaanranta
Vastuuopettaja
Marita Kankaanranta
Ryhmät
-
LTKV20SP2Liiketalous, päivätoteutus (taloushallinto)
Tavoitteet
Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät. Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa. Osaat arvioida digitaalisen toimintaympäristön vaikutuksia organisaation asiakaslähtöiseen markkinointiin. Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.
Sisältö
Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa? Miten digitaalinen talous ja toimintaympäristö vaikuttavat markkinoinnin suunnittelussa? Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Opiskelumateriaali
Opintojakson oppikirjana käytetään:
Seija Bergström-Arja Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi, 2015 Edita Publishing.
Kirja löytyy myös e-kirjana. Lisäksi opettajan erikseen osoittama materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso suoritetaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan, lisäksi siinä on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä opetustuntien ulkopuolella.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksosta pidetään lopussa Learn-tentti, joka on avoinna annettuna ajankohtana. Uusintatenttimahdollisuudet 2 kertaa järjestetään Exam-tenttinä keväällä 2021.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla suoritetaan yhdessä Yritystoiminta ja yrittäjyys -opintojakson kanssa toimeksianto opiskelijan valitsemalle yritykselle (ryhmätyö) sen yritystoimintaan ja markkinointiin liittyvistä asioista (yritysanalyysi). Tulokset esitellään muille ryhmille lukukauden lopussa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yritysanalyysi painoarvo 40% ja tentti 60%. Arviointiasteikko 1-5, hylätty.