Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2020 - 14.01.2021

Ajoitus

22.03.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Opettaja

  • Riitta Riikonen
  • Helena Horn
  • Sari Laanterä
  • Anetta Liinaharja

Vastuuopettaja

Sari Laanterä

Ryhmät

  • SHMI20KM
    Sairaanhoitaja, monimuoto
  • SHMI20KMB
    Sairaanhoitaja, monimuoto

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Luennot
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2015. Tutkimus hoitotieteessä.
Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Salanterä, S., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2013. Hoitotiede. (soveltuvin osin)
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta – Tarpeesta tuloksiin. Osio III, luku 11. Näytön hyödyntäminen päätöksenteossa, 108-114.
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakson voi suorittaa työviikkopohjaisen väylän mukaisesti (sis. lähiopetustunnit, simulaatiot, tuntitehtävät ja verkkotehtävät). Työviikkopohjaisessa väylässä lähiopetustunneilla ei ole läsnäolopakkoja.

Työhön integroitu oppimisväylä: Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle kuukautta ennen opintojakson alkua. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.

Opintojakson voi suorittaa hankkeessa toimimalla (työhön integroitu väylä). Työhön integroidusta väylästä tulee sopia erikseen, paikkoja rajatusti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson voi suorittaa työviikkopohjaisena toteutuksena, jolloin opintojaksolla on useita tehtäviä, ei tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

5op=135h opiskelijan työtä.

Työmäärä jakautuu itsenäisiin tehtäviin verkossa, lähitoteutukseen, simulaatioon, tenttiin ja tenttiin valmistautumiseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät tehdään pääosin pareittain tai pienryhmissä. Tehtävien palautus jakautuu pitkin opintojaksoa. Opintojakso on mahdollista toteuttaa verkon välityksellä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti tehtävien perusteella. Tehtävien arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.