Siirry suoraan sisältöön

Kyberturvallisuuden perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KT00DN42-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kyberturvallisuuden koulutus

Opettaja

  • Martti Kettunen

Vastuuopettaja

Martti Kettunen

Ryhmät

  • KTKT20SP
    Kyberturvallisuus, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat määritellä, mitä kyberturvallisuus on?
Ymmärrät hallinnollisen kyberturvallisuuden tärkeyden, kyberturvallisuus ei ole vain tekniikkaa.
Tunnet menetelmiä kyberturvallisuuden hallintaan.
Tunnet kyberturvallisuushaavoittuvuuksia ja niiden riskinhallinnan perusteita.
Tunnet joitakin tärkeitä työkaluja puolustavan ja hyökkäävän kyberturvallisuuden alalta.
Osaat toteuttaa joitakin valittuja hallinnollisen kyberturvallisuuden tuottamien sääntöjen ja menettelytapojen käytännön teknisiä toteutuksia.
Ymmärrät kyberturvallisuuden tärkeyden yritysmaailman eri aloilla.

Sisältö

Mitä kyberturvallisuus on? Miten se määritellään? Mitä on turvallisuus? Mitä ja miten turvataan?
Kuka on vastuussa kyberturvallisuudesta?
Mikä on kyberstrategia?
Miksi hallinnollinen kyberturvallisuus on niin tärkeää?
Mitä ovat kyberturvallisuuskontrollit ja miksi ne ovat tärkeitä?
Kuinka suojautua kyberuhkilta?
Millaisia ovat haittaohjelmat?
Miten erilaiset turvallisuuden menettelytavat ja riskien hallinta liittyvät kyberturvallisuuteen?
Miten tietoverkot ja kyberturvallisuus liittyvät toisiinsa?
Miten hakkeri toimii?
Mitä on penetraatiotestaus?
Millaisia ovat uuden polven palomuurit ja mihin niitä käytetään?
Miten toteutan joitakin valittuja turvallisuussääntöjä palomuurin avulla?
Miten kyberturvallisuus ilmenee yritysmaailman eri alueilla?

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kurrssin toteutus on monimuoto. 50% kurssista tehdään verkossa Moodle-alustalla.
Lähiopetukseen (50%) osallistut työjärjestyksen mukaisesti. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten lähitunnit sekä itsenäiset tehtävät Moodle-oppimisalustalla.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työelämän opinnollistaminen osaamisen osittamisen ohjeen mukaisesti. Edellytyksenä työnantajan kanssa laadittava kehittämistehtävä. Vaihtoehtoisen suoritustavan edellytyksenä ovat kyky työskennellä itsenäisesti ja tulostavoitteellisesti, laatia raportti tai muu osaamisen osoittamisen tuotos, jossa esille tulee kyky käsitellä aihetta kriittisesti ja anatlyyttisesti sekä tehdä monipuolisia päätelmiä useista eri näkökohdista. Osaamisen osoittamisen ohjeen saa opintojakson vastuuopettajalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työelämän opinnollistaminen osaamisen osittamisen ohjeen mukaisesti. Edellytyksenä työnantajan kanssa laadittava kehittämistehtävä. Vaihtoehtoisen suoritustavan edellytyksenä ovat kyky työskennellä itsenäisesti ja tulostavoitteellisesti, laatia raportti tai muu osaamisen osoittamisen tuotos, jossa esille tulee kyky käsitellä aihetta kriittisesti ja anatlyyttisesti sekä tehdä monipuolisia päätelmiä useista eri näkökohdista. Osaamisen osoittamisen ohjeen saa opintojakson vastuuopettajalta.

Opiskelijan työmäärä

- Opiskelijan työmäärä on 135 h, josta n. 28 h on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja laboratoriotyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 107 h itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä sekä virtuaaliopintoja.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisisä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. valita soveltuvat mallit, menetelmät ja tekniikat