Siirry suoraan sisältöön

Johdatus pelituotantoon (10 op)

Toteutuksen tunnus: PO00DN27-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.08.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 22.10.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Niina Mässeli
  • Pekka Vilpponen
  • Marko Oras
  • Teemu Saarelainen

Vastuuopettaja

Niina Mässeli

Ryhmät

  • POKT21SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää pelituotannon kokonaisuuden ja pystyy toteuttamaan opintojakson aikana ohjatusti ensimmäisen pelinsä alusta alkaen aina julkaisuun asti. Opiskelija tietää peliteollisuudessa olevat erilaiset työtehtävät ja ymmärtää dokumentoinnin sekä suunnittelun tärkeyden. Opiskelija osaa käyttää XAMKin ja GameLabin järjestelmiä sekä dokumentointiohjeita.

Sisältö

Peli julkaisuun asti.
Peliteollisuuden perusteet,
Peliyrityksiä,
Peliteollisuuden työtehtäviä,
Tietojärjestelmät ja GameLab oppimisympäristö
Dokumentointi, Suunnittelu, Menetelmät, Versionhallinta, Pelimoottorit, Kirjallisuus, Sanasto

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali löytyy koostetusti opintojakson Learn alustalta.
Opiskelumateriaali on koostettu useasta lähteestä, opintojaksolla ei vaadita ostettavaa tai lainattavaa kirjaa.

Yksilölliset oppimisväylät

Viikkopohjainen oppimisväylä: Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Game Studios, Satama logistiikan turvapuisto sekä muut peliohjelmoinnin koulutusta tukevat hankkeet mukana opintojakson toteutuksessa. Osallistuminen alalla merkittävään tapahtumaan tällä toteutuksella virtuaalisesti.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson harjoitustöille määritetään määräajat opintojakson ajoituksen mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

270 tuntia, joista lähiopetusta noin 112 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan 7 viikon rytmissä. Opiskelu on jaettu 28 erilliseen opetuskertaan joille on määritetty viikkoteemat: Peli, Yhteisöt ja verkostot, Tapahtumat, Tekniikat ja toimintatavat, Peliyrityksen toiminta, Raha ja Opintojakson yhteenveto. (Opettajat pidättävät oikeudet muutoksiin, tilanteen niin vaatiessa)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviiin ja läsnäoloon/aktiivisuuteen opintojaksolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti