Lasten ja nuorten hoitotyö (5op)
Toteutuksen tunnus: SH00AD04-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.12.2020 - 14.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2021 - 30.04.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Tuulia Litmanen
- Marko Issakainen
- Päivi Sajaniemi
- Katja Villikka
- Vastuuopettaja
- Katja Villikka
- Ryhmät
-
HYS2020-2021HY Sairaanhoitajan täydentävät opinnot
- Opintojakso
- SH00AD04
Toteutukselle Lasten ja nuorten hoitotyö SH00AD04-3010 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• ymmärrät vaikean sairauden merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle
• ymmärrät ennenaikaisuuden aiheuttaman uhan lapsen kasvulle ja kehitykselle
• tutustut ennenaikaisen lapsen yksilöllistä kehitystä tukevaan hoitoon ja arviointiin ja osaa tukea perhettä sen toteuttamisessa
• tuntee lapsen ja nuoren mielenterveyden perustan ja siihen vaikuttavat asiat
Asiakaslähtöisyys
• ymmärrät vakavan sairauden merkityksen lapselle, nuorelle ja perheelle
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida vakavasti sairaan lapsen hoitoa yksilöllisesti ja perheen tarpeet huomioiden
Kliininen hoitotyö
• ymmärrät aseptiikan merkityksen vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä
• osaat toteuttaa vakavasti sairaan lapsen ja nuoren perushoitoa huomioiden sairauden ja sen hoidon aiheuttamat rajoitteet
• tunnet lasten ja nuorten sairauksissa käytettäviä lääkkeitä (sydänlääkkeet, reumalääkkeet, hylkimisenestolääkkeet)
• tiedät lapsen anatomiset, farmakologiset, psykologiset ja fysiologiset erot aikuiseen verrattuna ja ymmärtää, mitä eroavuudet merkitsevät käytännön työssä ja lapsen peruselintoimintojen turvaamisessa
• saat valmiuksia lapsen ja nuoren tehostettuun tarkkailuun ja kriittisesti sairaan lapsen ja nuoren perushoitoon
• tiedät tavallisimmat lasten ja nuorten mielenterveydenhäiriöt ja tuntee ja oppii tunnistamaan häiriöiden oireita lapsessa ja nuoressa
Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
• ymmärrät ravitsemushoidon tärkeyden vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä ja tietää millä menetelmillä lapsen ravitsemustilaa voidaan edistää
• tunnet tavallisimmat lasten vaikeat somaattiset sairaudet ja niiden keskeisimmät lääketieteelliset hoitokeinot ja osaa soveltaa tietoa käytännössä (lasten syöpätaudit, lasten sydänviat, keskosuus, lasten niveltulehdukset, lasten elinsiirrot)
• tiedät lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden tavallisimmat hoitomuodot
Hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus
• saat valmiuksia tukea ammatillisesti vaikeasti sairaan lapsen perhettä
• saat valmiuksia kuolevan lapsen ja nuoren ja hänen perheensä kohtaamiseen
Sisältö
• sydänvikaa sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
• niveltulehdusta sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
• ennenaikaisesti syntyneen lapsen hoitotyö
• syöpätautia sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
• lasten ja nuorten ensi- ja tehohoitotyö
• elinsiirtoa tarvitsevan lapsen ja nuoren hoitotyö
• lasten ja nuorten mielenterveystyö
Arviointi
Osaaminen valmistumisvaiheessa.
Osaat:
a) käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b) arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
Opiskelumateriaali
Tenttikirjan Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila : Lapsen ja nuoren hoitotyö (2012 tai uudempi) sivut: syöpä 188-199, reuma 214-222, sydänviat, keskonen, elinsiirrot, mielenterveys 236-288, kuolema 293-296, tehohoito, elvytys, 331-343, toimenpiteet 347-360 + moodle materiaaliStorvik-Sydänmaa S., Talvensaari, H., Kaisvuo T. & Uotila, N. (2012) Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro. Sivut: 188-199, 214-222, 236-252, 277-296, 331-343 ja 358-360.
Ja Learnissa annettu sähköinen materiaali ja verkko-oppimistehtävät.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: 3 op teoriaopinnot 36 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten vaativasta erikoissairaanhoidosta ja 79 tuntia itsenäistä opiskelua. Teoriaopinnot 100 % verkko-opetuksena.
2 op käytännön harjoittelua 18 h pienryhmissä koululla työjärjestyksen mukaisesti. HARJOITUSTUNNIT OVAT PAKOLLISIA, JOS HALUAT SUORITTAA KOKONAAN 5 OP!
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää kliinistä harjoittelua koululla 16 h. Opiskelija voi halutessaan suorittaa asiantunijuuden kehittyminen -harjoittelun lasten hoitotyön yksiköissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
1. KIRJALLINEN TENTTI Exam tenttiakvaariossa viikosta 13 alkaen.
2. NÄYTTÖKOE LÄÄKEHOIDON OSAAMISESTA Näyttökokeeseen on varattu aikaa 30 min/opiskelija, aikataulu sovitaan myöhemmin.
3. OSALLAISTUMINEN HARJOITUSTUNNEILLE Ttöjärjestyksen mukaisesti. Tunnit toteutetaan kolmella kampuksella ja opetuksesta vastaa jokaisen kampuksen vastuuopettaja.
4. OPPIMISPÄIVÄKIRJAN KIRJOITTAMINEN, JOKA PALAUTETAAN PALAUTUSKANSIOON VIIMEISTÄÄN ANNETTUNA PÄIVÄNÄ LUENTOJEN JÄLKEEN. TARKEMMAT OHJEET PÄIVÄKIRJAN KIRJOITTAMISEEN ON ANNETTU PALAUTUSKANSIOSSA.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakso ei sisällä kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 tuntia
Lähitunnit verkossa 36 h (ei läsnäolo velvoitetta), kliininen harjoittelu koululla 18 h (pakollinen läsnäolo!), kirjallinen koe 2 h ja näyttökoe 4 h, itsenäinen opiskelu 81 h, joka käytetään oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen ja valmistautumiseen kirjalliseen kokeeseen.
Toteutuksen osien kuvaus
Teoriaopinnot 3 op
Harjoitukset 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
katja.villikka@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 33,3 %), oppimispäiväkirjasta (T1-K5 33,3 %) ja näyttökokeen arvosanasta (T1-K5 33,3 %)
Käytännön harjoittelu 2 op: osallistumisesta harjoitustunneille (hyväksytty – hylätty).
Hylätty:
Kirjallisissa kokeissa alle 40 % oikein kysytyistä asioita. Oppimispäiväkirja ei kuvaa riittävästi opintojakson herättämiä ajatuksia. Opiskelija ei ole osallistunut harjoitustunneille. Näyttökokeessa osaamisessa ja potilasturvallisuudesta huolehtimisessa on merkittäviä puutteita, eikä opiskelija osaa perustella omaa toimintaansa.
TI-T2:
Osaat perusasioita lasten ja nuorten vaativasta erikoissairaanhoidosta ja mielenterveyden edistämisestä, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Oppimispäiväkirja kuvaa pinnallisesti opintojakson herättämiä ajatuksia tai vain toistaa tunneilla käytyjä faktoja. Näyttökokeessa on paljon puutteita, mutta opiskelija hallitsee perusasiat siinä määrin, että hoito on turvallista, mutta oman työn perusteleminen ei onnistu.
H3-H4:
Osaat perusasiat pääosin hyvin lasten ja nuorten vaativasta erikoissairaanhoidosta ja mielenterveyden edistämisestä sairaanhoidosta ja osaat joissain määrin soveltaa tietoa käytäntöön. Oppimispäiväkirja kuvaa riittävästi ja melko syvällisesti opintojakson herättämiä ajatuksia. Näyttökokeessa opiskelijalla on hyvät perustaidot ja hän huolehtii hyvin potilasturvallisuudesta, mutta hän tarvitsee vielä jonkin verran ohjausta ja oman toiminnan perustelut ovat vielä jonkin verran puutteelliset.
K5:
Osaat perusasiat erittäin hyvin lasten ja nuorten vaativasta erikoissairaanhoidosta ja mielenterveyden edistämisestä sairaanhoidosta ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön. Oppimispäiväkirja kuvaa syvällisesti ja monipuolisesti opintojakson herättämiä ajatuksia. Näyttökokeessa opiskelija hallitsee erinomaisesti perustaidot ja huolehtii erittäin hyvin potilasturvallisuudesta sekä osaa perustella oman toimintansa.
Esitietovaatimukset
Yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan (180 op) ammatillinen osaaminen.