Individual guidance (5 cr)
Code: YP00DU18-3003
General information
- Enrollment
-
14.12.2020 - 14.01.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
11.01.2021 - 30.04.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Mirka Lähdeniemi
- Teacher in charge
- Mirka Lähdeniemi
- Groups
-
YPMI20KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
- Course
- YP00DU18
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Evaluation
You can use the professional vocabulary of guidance systematically.
You identify interrelated tasks.
You know how to use the methods of the professional field.
You can justify your actions according to the ethical principles of the professional field.
Evaluation scale 0-5.
Course material
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Onnsimaa, J. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen -, ratkaisukeskeinen - ja narratiivinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
Student workload
Työviikkopohjainen väylä: noin 48 tuntia lähiopetusta, 87 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Työhön integroitu väylä: Sovitaan opettajan kanssa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta. Mahdollinen tentti.
Itse- ja ryhmäarviointi.