Gerontologinen tietoperusta (10 op)
Toteutuksen tunnus: GE00CO38-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.08.2021 - 29.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Mari Partanen
- Merja Nurmi
- Merja Laitoniemi
Vastuuopettaja
Merja Laitoniemi
Ryhmät
-
GEKV21SMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
• Tunnet iäkkään ihmisen oppimiseen liittyviä tekijöitä.
• Tunnet koulutusgerontologian keskeisiä käsitteitä.
• Tunnet ikääntyvän ohjaamisen ja opettamisen peruslähtökohtia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
• Tunnet ikääntyvän opettamiseen ja ohjaamiseen liittyviä menetelmiä.
• Tunnet psyykkisiä vanhenemismuutoksia, iäkkäiden psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyisyyttä.
• Tunnet psykogerontologian keskeiset käsitteet ja tutkimuskohteet.
• Ymmärrät vanhuuden elämänvaiheen erityisyyden ja moniulottuvaisuuden.
• Osaat analysoida gerontologisten teorioiden merkityksiä.
• Osaat jäsentää vanhenemisen yksilön ja yhteiskunnan tasolla ja hahmottaa näiden tasojen välisiä yhteyksiä.
• Olet perehtynyt vanhenemismuutosten etenemisen yksilölliseen ja yksilöiden väliseen vaihteluun, vaikutuksiin ja vaikuttaviin tekijöihin.
• Tunnet sairauksien ja terveydentilaan liittyvien muutosten ja vanhenemisprosessien vuorovaikutuksen.
• Olet perehtynyt keskeisten vanhusten sairauksien synty- ja etenemismekanismeihin, ehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen.
Sisältö
Miten ikääntyminen vaikuttaa oppimiseen, aistitoimintoihin, muistiin, oppimiseen ja älykkyyteen?
Minkälaisia kysymyksiä liittyy iäkkäiden työhön ja harrastustoimintaan osallistumiseen?
Miten ikääntyminen huomioidaan koulutuksen järjestämisessä ja ohjaamisessa?
Mitä ovat pyykkiset vanhenemismuutokset ja psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky?
Miten vanheneminen koetaan, mitä on kokemuksellinen vanheneminen?
Millaista vanheneminen on yksilöllisenä, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä?
Minkälaisia sosiaaligerontologisia teorioita on ja mikä on niiden merkitys vanhustyössä?
Mikä ja millaista on biologinen vanheneminen?
Miten perimä ja ympäristötekijät ovat yhteydessä vanhenemiseen?
Mitkä tekijät selittävät vanhusten toimintakyvyn muutosta?
Miten vanhenemismuutokset ja sairaudet ovat yhteydessä toisiinsa?
Millainen on terveyden, toiminnanvajeiden ja sairauksien jatkumo?
Millaista on ikääntyvien henkilöiden sairastavuus?
Millaisia ovat iäkkäiden sairauksien erityispiirteet?
Miten vanhenemismuutokset vaikuttavat sairauksien etenemiseen, hoitoon ja kuntoutukseen?
Opiskelumateriaali
Osoitetaan opintojakson osien alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan työviikkopohjaisena. Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle, joista geropsykologia ja sosiaaligerontologia ovat syksyllä 2021 ja koulutusgerontologia sekä terveysgerontologia ja geriatria keväällä 2022. Itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, luento, opetuskeskustelu, oppimistehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.
Opiskelijan työmäärä
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Sosiaaligerontologia syksy 2021:
Osaamistavoitteet:
- Ymmärrät vanhuuden elämänvaiheen erityisyyden ja moniulotteisuuden.
- Osaat jäsentää vanhenemisen yksilön ja yhteiskunnan tasolla ja hahmottaa näiden tasojen välisiä yhteyksiä.
- Olet tutustunut sosiaaliseen toimintakykyisyyteen.
- Verkostoidut eri toimijoiden verkostoihin ja tutustut erilaisiin hankkeisiin ja projekteihin liittyen ikääntyviin ihmisiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: Tuntee eri ikääntyneiden parissa toimivia kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja, soveltaa seniori- ja vanhustyössä monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön tuoden sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön. Osaa toimia sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä käsin osaten käyttää voimaannuttavaa työotetta.
Sisältö:
Miten vanheneminen koetaan, mitä on kokemuksellinen vanheneminen?
Millaista vanheneminen on yksilöllisenä, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä?
Minkälaisia kysymyksiä liittyy iäkkäiden työhön ja harrastustoimintaan osallistumiseen?
Mitä on sosiaalinen toimintakyky?
Minkälaisia sosiaaligerontologisia teorioita on ja mikä on niiden merkitys vanhustyössä?
Erilaisia verkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti.
Geropsykologia 2 op syksyllä 2021, johon sisältyy aloitusluento ja work shop, opettaja Merja Laitoniemi.
Koulutusgerontologia 2 op keväällä 2022, johon sisältyy aloitusluento, välitapaaminen ja work shop
Terveysgerontologia ja geriatria keväällä 2022, johon sisältyy aloitusluento, välitapaaminen ja work shop
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, hyväksytysti tehdyt tehtävät
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista