Gerontological knowledge base (10 cr)
Code: GE00CO38-3005
General information
- Enrollment
- 23.08.2021 - 29.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2021 - 27.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
- Campus
- Kouvola Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Care for Older Adults
- Teachers
- Mari Partanen
- Merja Nurmi
- Merja Laitoniemi
- Teacher in charge
- Merja Laitoniemi
- Groups
-
GEKV21SMElderly care, part-time studies
- Course
- GE00CO38
Objective
You know factors associated with the learning of aging people.
You know the basic principles of educational gerontology.
You know the basics of guidance and teaching of aging people in different situations and operating environments.
You are familiar with the teaching methods and guidance of aging people.
You know the psychical changes related to aging and the psychical and social performance of aged people.
You know the basic principles and areas of study in psychogerontology.
You can analyse meanings of gerontological theories.
You can outline what is individual aging and aging in society and how they interact.
You are familiar with individual aging changes and difference between individuals, effects and influencing factors.
You are familiar with the birth mechanisms, progression, prevention, treatment and rehabilitation of key diseases of the elderly.
Content
How does aging affect learning, sensory function, memory and intelligence?
What components affect aging people's working and recreation activities?
How is aging taken into account in organizing education and guidance?
What are psychical aging changes and social performance?
How is aging experienced and what is experiental aging?
What is biological aging?
How does genotype and environment interact?
What explains aging?
How do aging changes and illnesses interact?
What kind of continuum do health, functional deficits and illnesses create?
What is morbity of aging people?
What is typical to illnesses of elderly people?
How do aging changes affect the progress of diseases, care and rehabilitation?
Evaluation
Assessment criteria level 3: entry-level know-how and skills
Students can
a. use professional vocabulary systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
e. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Qualitative assessment, self and peer evaluation
Course material
Osoitetaan opintojakson osien alkaessa
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan työviikkopohjaisena. Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle, joista geropsykologia ja sosiaaligerontologia ovat syksyllä 2021 ja koulutusgerontologia sekä terveysgerontologia ja geriatria keväällä 2022. Itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, luento, opetuskeskustelu, oppimistehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.
Student workload
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Further information
Sosiaaligerontologia syksy 2021:
Osaamistavoitteet:
- Ymmärrät vanhuuden elämänvaiheen erityisyyden ja moniulotteisuuden.
- Osaat jäsentää vanhenemisen yksilön ja yhteiskunnan tasolla ja hahmottaa näiden tasojen välisiä yhteyksiä.
- Olet tutustunut sosiaaliseen toimintakykyisyyteen.
- Verkostoidut eri toimijoiden verkostoihin ja tutustut erilaisiin hankkeisiin ja projekteihin liittyen ikääntyviin ihmisiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: Tuntee eri ikääntyneiden parissa toimivia kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja, soveltaa seniori- ja vanhustyössä monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön tuoden sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön. Osaa toimia sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä käsin osaten käyttää voimaannuttavaa työotetta.
Sisältö:
Miten vanheneminen koetaan, mitä on kokemuksellinen vanheneminen?
Millaista vanheneminen on yksilöllisenä, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä?
Minkälaisia kysymyksiä liittyy iäkkäiden työhön ja harrastustoimintaan osallistumiseen?
Mitä on sosiaalinen toimintakyky?
Minkälaisia sosiaaligerontologisia teorioita on ja mikä on niiden merkitys vanhustyössä?
Erilaisia verkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti.
Geropsykologia 2 op syksyllä 2021, johon sisältyy aloitusluento ja work shop, opettaja Merja Laitoniemi.
Koulutusgerontologia 2 op keväällä 2022, johon sisältyy aloitusluento, välitapaaminen ja work shop
Terveysgerontologia ja geriatria keväällä 2022, johon sisältyy aloitusluento, välitapaaminen ja work shop
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, hyväksytysti tehdyt tehtävät
Qualifications
No prerequisities