Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00AA93-3045

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.08.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 10.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Logistiikan koulutus

Opettaja

  • Tuula Kuparinen

Vastuuopettaja

Tuula Kuparinen

Ryhmät

  • LOKT21SM
    Logistiikka, monimuoto

Tavoitteet

Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät. Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa. Osaat arvioida digitaalisen toimintaympäristön vaikutuksia organisaation asiakaslähtöiseen markkinointiin. Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.

Sisältö

Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa? Miten digitaalinen talous ja toimintaympäristö vaikuttavat markkinoinnin suunnittelussa? Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?

Opiskelumateriaali

Kirjallisuus
- Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoinnilla. 1. painos. [Helsinki]: Kauppakamari.
- Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 16. uud. p. Helsinki: Edita.
- Ruola, E. 2021. Markkinoinnin uudet 4 P:tä. Helsinki: Alma Talent.
Learn -alustan materiaali
Erikseen mainitut linkit

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina sisältäen lähiopetusta sekä itsenäistä työskentelyä. Opintojakson Learn-alustalla annetaan tehtävät ja niiden palautuspäivät sekä Learn-tentin ajankohta.

Tentit ja muut määräajat

Learn-tentti 27.-28.11.2021, 1h

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus, 12 h
Tentti, 1 h
Itsenäinen työskentely 122 h

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Opintojaksoon liittyy tuntitehtäviä ja ryhmätehtävä: markkinointisuunnitelman laatiminen. Kurssin lopussa on Learn-tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävä; markkinointisuunnitelma on 60% opintojakson arvosanasta
Learn-tentti on 40% opintojakson arvosanasta
Markkinointisuunnitelma ja Learn-tentti: arviointiasteikko on 1-5, hylätty
Tuntitehtävät arvioidaan suoritettu/ei suoritettu