Siirry suoraan sisältöön

Akuutti - ja tehohoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: HT00DT94-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

24.01.2022 - 27.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Leila Sikanen
  • Maria Ajanto

Vastuuopettaja

Leila Sikanen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SHMI20KM
    Sairaanhoitaja, monimuoto
  • SHMI20KMB
    Sairaanhoitaja, monimuoto

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3

Tavoitteet

Osaat soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan turvallista lääkehoitoa.
Osaat arvioida kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarpeen.
Osaat järjestelmällisesti arvioida välittömän hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa tarvitsevissa sekä hätätilanteissa.
Osaat integroida ravitsemushoitoa ja- ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa kriittisesti sairastuneen potilaan hoidossa.
Osaat soveltaa iv-nestehoidon perusteita akuuttipotilaan hoitotyössä.
Osaat soveltaa tietojasi vammautumisesta toteuttaessaan vammautuneen henkilön hoitotyötä.
Osaat soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa akuutti- ja tehohoitotyössä.
Osaat aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet ja toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa.

Sisältö

Miten arvioit kiireellistä hoitoa tarvitsen potilaan hoidon tarvetta? (Kiireellisen hoidon tarpeen arviointi, ABCDE, News, päivystyspotilaan hoidon tarpeen arviointi)
Miten toimit hoitaessasi kiireellistä ja/tai tehohoitoa hoitoa tarvitsevia potilaita sekä hätätilanteissa?
Miten arvioit akuutisti äkillisesti/kriittisesti sairastuneen potilaan ravintoaineiden tarvetta ja miten seuraat nestekulutusta/nestetasapainoa?
Miten sovellat iv-nestehoidon perusteita?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit akuutti- ja tehohoitoa vaativaa potilaan lääkehoitoa soveltavaa farmakologiaa hyödyntäen?
Miten tuet vammautuneen ihmisen toimintakykyä akuutti- ja tehohoitotyössä?
Miten huomiot eettiset kysymykset akuutti- ja tehohoitotyössä?
Miten toimit toiminta onnettomuustilanteessa?
Miten toimit kriisi- ja katastrofitilanne sekä kemikaali-, biologinen riski-, säteily- tai ydinonnettomuudessa?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa akuutti- ja tehohoitotyössä?

Opiskelumateriaali

Opintojakson Learn-alustan materiaali, Ensihoito, Käypä hoito -suosituksia sekä Terveysportin aineisto (Teho- ja valvontahoitotyön opas) soveltuvin osin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

1) Opintojakson voi suorittaa työviikkopohjaisen väylän mukaisesti.

2) Työhön integroitu oppimisväylä: Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle kuukautta ennen opintojakson alkua. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelujaksoa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 h jakautuen kontaktiopetukseen ja itsenäiseen opiskeluun.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla tulee olla suoritettu sisätautien ja kirurgisen hoitotyön teoriaopintojaksot.
Opintojakson aloitustunnille on osallistuttava.

Simulaatioissa, laboraatioissa ja seminaarissa on 100 % läsnäolovelvoite.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu tentin perusteella. Seminaaritehtävä voi vaikuttaa arvosanaan joko nostavasti tai laskevasti.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen lukuvuoden opinnot, sisätautisen-, kirurgisen- ja gerontologisen hoitotyön teoriat