Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmoinnin perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: RO00EH16-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 20.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Robotiikan ja tekoälyn koulutus

Opettaja

  • Jani Ruotsalainen

Vastuuopettaja

Niina Mässeli

Ryhmät

  • ROKV21SP
    Robotiikka ja tekoäly, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat olio-ohjelmoinnin peruselementit ja pystyt rakentamaan luokkia sekä instantioimaan niistä olioita.
Osaat kuvata luokkarakenteita ja olioita hyödyntäen reaalimaailman asioita sekä ongelmia.
Ymmärrät periyttämisen sekä luokkamuuttujien ja -metodien toiminnan.
Osaat toteuttaa olio-ohjelmoinnin periaatteita noudattavan yksinkertaisen ohjelmiston.
Tunnistat edistyneempiä olio-ohjelmoinnin rakenteita ja ominaisuuksia.

Sisältö

Mitä ovat luokat ja oliot?
Mitä ovat jäsenmuuttujat ja -metodit?
Miten konkreettisia reaalimaailman asioita voidaan kuvata olio-ohjelmoinnin keinoin?
Mitä ovat periyttäminen sekä luokkamuuttujien ja -metodien erot verrattuna jäsenmuuttujiin ja -metodeihin?
Miten olio-ohjelmoinnilla voidaan ratkaista käytännön ongelmia?
Mitä ovat moniperintä, kuormittaminen, virtuaalifunktiot, abstrakti kantaluokka?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tentit ja muut määräajat

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin ja tietoliikennetekniikan perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot.