Sosiaalialan pelikurssi (5 op)
Toteutuksen tunnus: VV00EF56-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.12.2020 - 20.12.2020
Ajoitus
13.01.2021 - 05.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 15
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Osku Kiri
Vastuuopettaja
Osku Kiri
Ryhmät
-
SOKT19SPSosionomi, päivätoteutus
-
SOKT19KMSosionomi, monimuoto
-
SOKT18SPSosionomi, päivätoteutus
-
SOKT18KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, sitä koskevaan tutkimukseen, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin. Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista. Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla. Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen myönteisiin ja kielteisiin ilmiöihin. Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Sisältö
Mitä ovat digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit? Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä? Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä? Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Opiskelumateriaali
Kurssilla ilmoitettavat aineistot.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa kuukausittaiset lähitapaamiset ja itsenäinen etätyöskentely vuorottelevat.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot: Mediakasvatuksen perusteet (5 op).
Opintojakso sisältää viisi (5) koko ryhmän yhteistä tapaamista. Jokainen tapaamiskerta koostuu tiedollisesta ja toiminnallisesta osasta. Tiedollisessa osassa tarkastellaan digitaalista pelaamista erilaisista sosiaalialaa koskevista näkökulmista. Toiminnallinen osa koostuu omasta pelaamisesta ja pelaamisen reflektiosta.
Lähitapaamisten päivämäärät kevätlukukaudella 2021 ovat:
- keskiviikko 13.1. klo 12.45–16
- keskiviikko 10.2. klo 12.45–16
- keskiviikko 10.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 7.4. klo 12.45–16
- keskiviikko 5.5. klo 12.45–16
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelminä on jatkuva palautekeskustelu, arviointikeskustelu ja itsearviointi.
Arvioinnin perusteena on i) oppimisaineistojen omaksuminen, ii) kyky osoittaa tietoaineiston omaksumista ja yhdistämistä opiskelijan omaan ajatteluun suullisesti ja/tai kirjallisesti hyvässä kielellisessä muodossa, iii) kyky osoittaa tietopohjaisesti perusteltua kriittistä ajattelua ja iv) taito muotoilla oma, lyhyt raporttimainen kirjallinen tuotos tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ja vaatimuksia noudattaen.
Esitietovaatimukset
Mediakasvatuksen perusteet 5 op