Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: HT00DT78-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2020 - 14.01.2021

Ajoitus

04.01.2021 - 05.02.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Lifflander
  • Sari Pölönen

Vastuuopettaja

Tuulia Litmanen

Ryhmät

  • SHSA20SM
    Sairaanhoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Terveyden edistäminen
Osaat soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvia menetelmiä yksilöiden ja yhteisöjen hoitotyössä.
Osaat arvioida yksilöiden ja ryhmien terveyden edistämisen tarpeita.
Osaat kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärrät terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
Osaat suunnitella ja toteuttaa moniammatillisessa yhteistyössä asiakaslähtöisesti terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille.
Tunnistat olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaat tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä.

Ravitsemus
Osaat soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja suomalaisia ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Osaat integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja ohjata vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan asiantuntijalle.

Sisältö

Terveyden edistäminen
Miten terveys ja sairaus määritellään?
Mitkä ovat terveyden edistämisen periaatteet?
Mikä merkitys on terveyden edistämisellä kansanterveydelle? (sisältää prevention)
Miten terveyttä edistetään kuntien eri toimialoilla?
Mitä tarkoittaa terveyden edistämisen normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus?
Miten terveyden edistämisen eettiset periaatteet ohjaavat sosiaali- ja terveysalan suunnittelua?
Miten huomioit eettisyyden terveyden edistämisessä?
Mikä yhteys on elintavoilla terveyteen?
Miten terveyteen liittyvää riskikäyttäytymistä tunnistetaan varhain ja ehkäistään?
Miten terveyden edistämisessä voidaan hyödyntää hyvinvointianalytiikkaa ja tekoälyä?
Minkälaisia rekisteri- ja tilastotietoja voit hyödyntää terveyden edistämisessä?
Miten edistät yhteisön terveyttä?
Miten seuraat ja arvioit terveyden edistämistä?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämisessä?

Ravitsemus
Mitkä ovat kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset?
Miten sovellat ravitsemussuositusten sisältöjä asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa?
Miten toteutat ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevää ravitsemusneuvontaa Käypä hoito -suositusten mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Terveyden edistämisen (3 op) sekä Ravitsemus ja ravitsemusohjauksen (2 op) materiaalit ovat Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Terveyden edistämisen (3 op) osuuden opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Learnin materiaalien, laaditaan oppimistehtäviä ja suoritetaan verkkotentti.
Ravitsemus ja ravitsemusohjauksen (2 op) osuuden opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Learnin materiaalinen avulla, laaditaan oppimistehtäviä ja suoritetaan verkkotentti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly harjoittelua.

Tentit ja muut määräajat

Terveyden edistämisen osuuden oppimistehtävät palautetaan annetun määräajan puitteissa sekä verkkotentti suoritetaan Learn-alustalla kuvattuina tenttimisaikoina.
Ravitsemus ja ravitsemusohjaus -osuudessa oppimistehtävät palautetaan annetun määräajan puitteissa sekä verkkotentti suoritetaan Learn-alustalla kuvattuina tenttimisaikoina.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 h, josta terveyden edistämisen osuudessa työmäärä on 81 h sekä ravitsemus ja ravitsemusohjaus osuudessa 54 h.

Toteutuksen osien kuvaus

Terveyden edistäminen:
1 op. Käsitteet: promootio, preventio (prevention eri tasot, eri toimialojen ja järjestöjen merkitys), normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
1 op. Yhteisöanalyysi, soveltava osuus; indikaattoripankit, hyvinvointikertomus -> yhteisön terveyden edistämisen keinot. Maailman terveys.
0,5op. Unen, levon, palautumisen ja liikunnan merkitys hyvinvoinnille
0,5op. Yksinäisyys, syrjäytymisen ehkäisy, terveyserot, terveyden edistämisen etiikka.

Ravitsemus terveyden edistämisessä:
2op. Eri ikä-ikäryhmien ravitsemussuositukset. Ravitsemustilan arvioinnin menetelmät: MNA, eri sovellukset jne. Kulttuurien merkitys ravitsemuksessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aloitukseen liittyvän informaation opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat sähköpostilla ennen opintojakson alkamista.

Terveyden edistäminen 3 op opettaja tarkentuu myöhemmin.
Ravitsemus ja ravitsemusohjaus 2 op opettaja Päivi Lifflander, paivi.lifflander@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Terveyden edistämisen oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / täydennettävää/hylätty. Hyväksytyssä 75 % oikein. verkkotentti (2op) arvioidaan numeraalisesti, hyväksytty suoritus arvosana 1-5.

Ravitsemus ja ravitsemusohjaus: oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / täydennettävää/hylätty. Hyväksytyssä tehtävässä 75 % oikein. Verkkotentti arvioidaan numeraalisesti, hyväksytty suoritus arvosana 1-5.