Algoritminen ongelmanratkaisu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TK00EC63-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Teemu Saarelainen
Ryhmät
-
POKT21SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
- 04.09.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 11.09.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 18.09.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 25.09.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 02.10.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 09.10.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 16.10.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 30.10.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 06.11.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 13.11.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 20.11.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 27.11.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 04.12.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 11.12.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
- 18.12.2024 09:00 - 15:30, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnet tavallisimmat ohjelmoinnissa tarvittavat tietorakenteet ja algoritmit, ymmärrät abstraktien tietotyyppien merkityksen, tietorakenteiden erityyppisten toteutusten ominaispiirteet, kapseloinnin ja rajapintojen käytön sekä niiden merkityksen sekä osaat valita ongelmaan sopivan tietorakenteen ja soveltaa algoritmeja ongelman ratkaisussa.
Sisältö
Algoritmianalyysi, suoritusaikaluokat ja -merkinnät, abstraktit datatyypit, tietorakenteiden toteutukset, rekursio, lineaariset tietorakenteet, lista, pino, jono ja pakka, puurakenteet, prioriteettijono ja keko, hajautus, järjestäminen, graafit, salaus, algoritmiluokkia.
Opiskelumateriaali
Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille viikkoharjoituksissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähityöskentelyyn. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssilla käytetään tämän hetken suosituimpia pelimoottoreita, joilla toteutetaan pieniä tehtäviä ja yksinkertaisia algoritmeja, joita voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisissa peliprojekteissa ja simulaatioissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Mahdollisen tentin ajankohta sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan myös opintojakson Teams-kanavalla.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135h, josta noin 55h ohjattua työskentelyä ja 80h itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien teko, harjoitustyöt.