Siirry suoraan sisältöön

Algoritminen ongelmanratkaisu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TK00EC63-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Teemu Saarelainen

Vastuuopettaja

Teemu Saarelainen

Ryhmät

  • POKT21SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus
  • 04.09.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 11.09.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 18.09.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 25.09.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 02.10.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 09.10.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 16.10.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 30.10.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 06.11.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 13.11.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 20.11.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 27.11.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 04.12.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003
  • 11.12.2024 08:15 - 11:45, Algoritminen ongelmanratkaisu TK00EC63-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi tunnet tavallisimmat ohjelmoinnissa tarvittavat tietorakenteet ja algoritmit, ymmärrät abstraktien tietotyyppien merkityksen, tietorakenteiden erityyppisten toteutusten ominaispiirteet, kapseloinnin ja rajapintojen käytön sekä niiden merkityksen sekä osaat valita ongelmaan sopivan tietorakenteen ja soveltaa algoritmeja ongelman ratkaisussa.

Sisältö

Algoritmianalyysi, suoritusaikaluokat ja -merkinnät, abstraktit datatyypit, tietorakenteiden toteutukset, rekursio, lineaariset tietorakenteet, lista, pino, jono ja pakka, puurakenteet, prioriteettijono ja keko, hajautus, järjestäminen, graafit, salaus, algoritmiluokkia.

Opiskelumateriaali

Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille viikkoharjoituksissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähityöskentelyyn. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla käytetään tämän hetken suosituimpia pelimoottoreita, joilla toteutetaan pieniä tehtäviä ja yksinkertaisia algoritmeja, joita voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisissa peliprojekteissa ja simulaatioissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Mahdollisen tentin ajankohta sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan myös opintojakson Teams-kanavalla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135h, josta noin 55h ohjattua työskentelyä ja 80h itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien teko, harjoitustyöt.