Siirry suoraan sisältöön

Pelimoottoriohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00DN63-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Jani Ahde

Vastuuopettaja

Pekka Vilpponen

Ryhmät

  • POKT21SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus
  • POKT24SD
    Peliohjelmointi, Double Degree
  • VOKTIT24S
    Information technology, vaihto-opiskelijat
  • 02.09.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 06.09.2024 09:45 - 11:45, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 09.09.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 13.09.2024 09:45 - 12:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 20.09.2024 09:45 - 11:45, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 23.09.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 27.09.2024 09:45 - 11:45, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 07.10.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 11.10.2024 09:45 - 11:45, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 14.10.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 28.10.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 01.11.2024 09:45 - 11:45, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 04.11.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 11.11.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 15.11.2024 09:45 - 11:45, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 18.11.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 25.11.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 29.11.2024 09:45 - 11:45, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 09.12.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 13.12.2024 09:45 - 11:45, Game engine programming PO00DN63-3003
  • 16.12.2024 14:00 - 16:00, Game engine programming PO00DN63-3003

Tavoitteet

Osaat hyödyntää aiemmilta opintojaksoilta hankittuja tietoja ja taitoja oman yksinkertaisen pelimoottorin toteuttamiseen.
Osaat käyttää oliosuunnittelua hyödyksi järkevän ohjelmistokokonaisuuden rakentamiseen pelimoottoriin.

Sisältö

Mitä ohjelmallisia perusominaisuuksia pelimoottoreista löytyy ja miten ne on toteutettu?
Miten luodaan olio-ohjelmoinnin periaatteita noudattavia järkeviä rakenteita pelimoottoreihin?
Mitä asioita on otettava huomioon luotaessa omia ohjelmakomponentteja pelimoottoriin?
Kuinka toteutetaan yksinkertainen pelimoottori?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Soveltava peliohjelmointi, Pelidata, Edistynyt peliohjelmointi, Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit, Pelimatematiikka ja -fysiikka.