Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: RA00DW44-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

21.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan koulutus

Opettaja

  • REY_raksa2_lehtori
  • Jukka-Pekka Skön
  • Anu Kuusela

Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät

  • RAKT21KM
    Rakennustekniikka, monimuoto

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Ensimmäinen lähitapaaminen on lauantaina 11.2. klo 9 -15 ja toinen lähitapaaminen on lauantaina 18.3. klo 9 - 15. Muut tapaamiset ovat Teamsissa. Tapaamiset (opetus) ovat ryhmän RAKT21KM työjärjestyksessä.

Työviikkopohjaisessa väylässä opiskelijat osallistuvat lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelut rytmittyvät ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Työviikkopohjainen opetus voi olla myös verkko-opetusta, jossa tunnit ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Työhön integroitu väylä ei ole tarjolla tällä opintojaksolla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.

Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla käsitellään

1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?

2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?

3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?

4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?

5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.

Painotettavat arviointikriteerit

Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista