Työelämän kehittäminen laadullisen tutkimuksen menetelmin (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY2530032-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
11.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Opettaja
- Marja-Liisa Neuvonen-Rauhala
Vastuuopettaja
Marja-Liisa Neuvonen-Rauhala
Ryhmät
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Tavoitteet
- Tiedät laadullisen tutkimuksen metodologiset lähtökohdat ja osaat soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämisprosessin eri vaiheissa. - Osaat käyttää erilaisia laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiä ja analysoida niillä koottuja aineistoja. - Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida laadullisella laadullisella tutkimuksella toteutetun tutkimuksen. - Osaat soveltaa erilaisia laadullisia menetelmiä kehittämistyössä.
Sisältö
- Mitkä ovat laadullisen tutkimuksen metodologiset lähtökohdat? - Miten laadullinen tutkimusprosessi etenee? - Miten sovellat laadullisen tutkimuksen työtapoja työelämässä? - Miten tutkimuseettiset periaatteet huomioidaan tutkimuksessa ja kehittämisessä? - Miten laadullisen tutkimuksen luotettavuutta arvioidaan?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalia on käytettävissä Learn-opiskeluympäristössä. Tehtävät edellyttävät myös itsenäistä tiedonhakua.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna Learn-verkkoympäristössä opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.. Soveltuu myös kesäopinnoiksi, mutta palautteet ja arvioinnit voidaan antaa vasta aikaisintaan elokuun lopussa. Myös aloitus vasta syksyllä on mahdollinen.
Learn-opiskelualustalla on eri aikatauluissa eteneville opiskelijoille pienryhmien verkkokeskustelufoorumit.
Opinnoissa on syyslukukaudella tarjolla vapaaehtoisia, vuorovaikutteisia verkkoklinikoita, joihin voi osallistua AC-yhteydellä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna Learn-verkkoympäristössä opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Soveltuu myös kesäopinnoiksi, mutta palautteet ja arvioinnit voidaan antaa vasta aikaisintaan elokuun lopussa. Myös aloitus vasta syksyllä on mahdollinen.
Learn-opiskelualustalla on eri aikatauluissa eteneville opiskelijoille pienryhmien verkkokeskustelufoorumit.
Opinnoissa on syyslukukaudella tarjolla vapaaehtoisia, vuorovaikutteisia verkkoklinikoita, joihin voi osallistua AC-yhteydellä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna Learn-verkkoympäristössä opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Soveltuu myös kesäopinnoiksi, mutta palautteet ja arvioinnit voidaan antaa vasta aikaisintaan elokuun lopussa. Myös aloitus vasta syksyllä on mahdollinen. Learn-opiskelualustalla on eri aikatauluissa eteneville opiskelijoille pienryhmien verkkokeskustelufoorumit.
Opinnoissa on syyslukukaudella tarjolla vapaaehtoisia, vuorovaikutteisia verkkoklinikoita, joihin voi osallistua AC-yhteydellä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtäviin soveltuu työelämän kehittämiseen liittyvä yhteistyö (esim. yamk-opinnäytetyön suunnittelu).
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Learn-alustalla on ilmoitettu tehtävien palautusten määräajat.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoin tehtävissä suositellaan hyödynnettäväksi englanninkielistä kirjallisuutta, kuten yamk-tasolla opinnäytetyökin edellyttää.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla on kaksi yksilötehtävää, joihin sisältyy vertaiskommentointia. Kolmas yksilötehtävä palautetaan palautuskansioon vain opettajalle.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna Learn-verkkoympäristössä opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Soveltuu myös kesäopinnoiksi, mutta palautteet ja arvioinnit voidaan antaa vasta aikaisintaan elokuun lopussa. Myös aloitus vasta syksyllä on mahdollinen. Learn-opiskelualustalla on eri aikatauluissa eteneville opiskelijoille pienryhmien verkkokeskustelufoorumit. Opintojaksolla on kaksi yksilötehtävää, joihin sisältyy vertaiskommentointia. Kolmas yksilötehtävä palautetaan palautuskansioon vain opettajalle.
Opintojaksoa ja siihen sisältyviä tehtäviä voi soveltuvin osin hyödyntää omassa opinnäytetyössä esim. laadullisen aineiston keruuseen valmistautuessa tai aineiston analyysivaiheessa.
Tee oma aikataulusuunnitelmasi opintojakson toteutukselle niin, että voit hyödyntää vertaisten tehtäviä ja palautteita!.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu Xamkin YAMK-arviointikehikkoon. Learnissä on esitelty arviointikriteerit ja arviointisuunnitelma.