Skip to main content

Interaction skills in social sector (5 cr)

Code: SO00AD20-3022

General information


Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 25.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Degree Programme in Social Services

Teachers

  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
  • Lea Saari-Kääriäinen

Teacher in charge

Karoliina Rötkö

Groups

  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana)

Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan luento-opetukena. Luento-opetukseen sisältyy pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2022 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovittu opintojakson opettajien kanssa. Tällöin hän tekee kirjallisen raportin ohjeiden mukaisesti sekä suorittaa kirjallisuustentin Learnissä.

Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lopussa 25.5. 2022 toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.

Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.

Tentit ja muut määräajat

Yhteinen tentti Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus-opintojaksojen kanssa
9.3. klo 9 - 13.

Kansainvälinen yhteistyö

Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin.

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1,5 op
Tentti 1,5 op

Toteutuksen osien kuvaus

Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin 25.5. klo 10 -14.30. Mahdollisia työelämävieraita. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana ja kerran palautteen antajana. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.

Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin. KV-viikko toteutetaan viikolla 11 (alustavasti).

Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.

Tentti yksilötenttinä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5

Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi 0 - 5
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).