Muistisairaudet ja ryhmänohjaustaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: GE00CO44-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Riitta Tenkanen-Salmela
Vastuuopettaja
Riitta Tenkanen-Salmela
Ryhmät
-
GEKV20SMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
Muistisairauksien tunnistaminen, hoito ja kuntoutus 3 op:
Tunnet muistisairauksia ja niiden erityispiirteitä
Tunnet muistisairauksien arviointimenetelmiä, hoitomuotoja ja kuntoutuksen menetelmiä.
Harjaannut kuntoutumista edistävän työotteen käyttämisessä.
Tunnet muistisairauksiin liittyvät palveluketjut.
Tunnet valtakunnalliset ja paikalliset muistityön suositukset.
Tunnet muistisairauksiin liittyvät oikeudelliset suositukset ja edunvalvontaan liittyvät prosessit.
Ryhmänohjaus ja ohjaustaidot 2 op:
Tunnet ryhmän perustehtävän
Tunnet ryhmädynamiikan ilmiöitä ja niiden vaikutuksia
Tunnet ryhmäilmiöitä ja niiden vaikutuksia
Omaat ryhmässä toimimisen ja ryhmien ohjaamisen perusvalmiuksia
Saat valmiuksia ryhmien suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin
Osaat arvioida ryhmän ohjaajan toiminnan vaikutuksia
Sisältö
Muistisairaudet:
Mitä ovat muistisairaudet ja miten niitä tunnistetaan ja arvioidaan?
Miten eri muistisairaudet eroavat toisistaan?
Millaisia hoito- ja kuntoutusmenetelmiä muistisairauksiin käytetään?
Missä muistisairauksia arvioidaan ja hoidetaan?
Millaisia kuntoutumisen edistämisen menetelmiä muistisairauksiin on käytettävissä?
Miten tuetaan aivoterveyttä?
Miten muistisairauksien palveluketjuja kehitetään?
Miten muistisairaiden henkilöiden oikeuksia voidaan turvata?
Ryhmän ohjaustaidot:
Miksi ryhmiä käytetään ja mikä on niiden perustehtävä?
Mitä on ryhmädynamiikka ja miten se vaikuttaa ryhmän elinkaaressa?
Mitä ovat keskeiset ryhmäilmiöt ja niiden vaikutukset?
Miten ryhmässä toimitaan ja niitä ohjataan?
Miten suunnitellaan ryhmä, ohjataan ja arvioidaan sen toimintaa?
Millainen on ryhmänohjaajan vaikutus ryhmän toimintaan?
Opiskelumateriaali
Osoitetaan opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen:
Opetus toteutuu työjärjestyksen mukaisesti
Opintoja nopeuttava:
Opiskelija voi valita opintojakson aikaisemmassa vaiheessa opintoja tai opiskelijalla on vastaavansisältöiset ja -laajuiset opinnot suoritettuna toisessa korkeakoulussa tai yliopistossa
Työhön integroitu:
Ryhmänohjaus-osan kohdalla opiskelijalla voi olla ryhmä omalta työpaikaltaan, harjoittelussa tai muussa vastaavassa
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
1 op=27 tuntia opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: 1.muistisairauksien tunnistaminen, hoito ja kuntoutumisen edistäminen sekä 2. ryhmänohjaustaidot, jonka suorittamiseen tarvitset ohjattavan ryhmän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen sekä annettujen tehtävien tai tenttien tekeminen hyväksytysti.
Ryhmänohjaus-tehtävä arvioidaan hyväksytty-täydennettävä.
Muistisairauksien osuudessa osallistuminen lähiopetukseen, learn-tentti, arviointi 1-5
Esitietovaatimukset
Vanhustyön perusteet 20 op
Terveysliikunta ja liikuntagerontologian perusteet 5 op
Ikääntyvien hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 15 op