Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen tietoperusta (10 op)

Toteutuksen tunnus: GE00CO38-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Mari Partanen
  • Sari Ranta
  • Merja Nurmi

Vastuuopettaja

Sari Ranta

Ryhmät

  • GEKV22SM
    Geronomi, monimuoto
  • Gerontologinen tietoperusta GE00CO38-3007 / 24.05.2023 13:00 - 16:00

Tavoitteet

• Tunnet iäkkään ihmisen oppimiseen liittyviä tekijöitä.
• Tunnet koulutusgerontologian keskeisiä käsitteitä.
• Tunnet ikääntyvän ohjaamisen ja opettamisen peruslähtökohtia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
• Tunnet ikääntyvän opettamiseen ja ohjaamiseen liittyviä menetelmiä.
• Tunnet psyykkisiä vanhenemismuutoksia, iäkkäiden psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyisyyttä.
• Tunnet psykogerontologian keskeiset käsitteet ja tutkimuskohteet.
• Ymmärrät vanhuuden elämänvaiheen erityisyyden ja moniulottuvaisuuden.
• Osaat analysoida gerontologisten teorioiden merkityksiä.
• Osaat jäsentää vanhenemisen yksilön ja yhteiskunnan tasolla ja hahmottaa näiden tasojen välisiä yhteyksiä.
• Olet perehtynyt vanhenemismuutosten etenemisen yksilölliseen ja yksilöiden väliseen vaihteluun, vaikutuksiin ja vaikuttaviin tekijöihin.
• Tunnet sairauksien ja terveydentilaan liittyvien muutosten ja vanhenemisprosessien vuorovaikutuksen.
• Olet perehtynyt keskeisten vanhusten sairauksien synty- ja etenemismekanismeihin, ehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen.

Sisältö

Miten ikääntyminen vaikuttaa oppimiseen, aistitoimintoihin, muistiin, oppimiseen ja älykkyyteen?
Minkälaisia kysymyksiä liittyy iäkkäiden työhön ja harrastustoimintaan osallistumiseen?
Miten ikääntyminen huomioidaan koulutuksen järjestämisessä ja ohjaamisessa?
Mitä ovat pyykkiset vanhenemismuutokset ja psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky?
Miten vanheneminen koetaan, mitä on kokemuksellinen vanheneminen?
Millaista vanheneminen on yksilöllisenä, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä?
Minkälaisia sosiaaligerontologisia teorioita on ja mikä on niiden merkitys vanhustyössä?
Mikä ja millaista on biologinen vanheneminen?
Miten perimä ja ympäristötekijät ovat yhteydessä vanhenemiseen?
Mitkä tekijät selittävät vanhusten toimintakyvyn muutosta?
Miten vanhenemismuutokset ja sairaudet ovat yhteydessä toisiinsa?
Millainen on terveyden, toiminnanvajeiden ja sairauksien jatkumo?
Millaista on ikääntyvien henkilöiden sairastavuus?
Millaisia ovat iäkkäiden sairauksien erityispiirteet?
Miten vanhenemismuutokset vaikuttavat sairauksien etenemiseen, hoitoon ja kuntoutukseen?

Opiskelumateriaali

Osoitetaan opintojaksojen alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

Opintokokonaisuus muodostuu: sosiaaligerontologiasta, geropsykologiasta, koulutusgerontologiasta, terveysgerontologiasta ja geriatriasta
Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle. Itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, luentoja, opetuskeskusteluja, oppimistehtäviä, yhteistoiminnallinen oppiminen.

Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuu mahdollisuuksien mukaan

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojaksojen alkaessa

Opiskelijan työmäärä

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Toteutuksen osien kuvaus

Sosiaaligerontologia 2 op syksyllä opettajana Merja Nurmi
Geropsykologia 2 op
Koulutusgerontologia 2 op
Terveysgerontologia ja geriatria

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, hyväksytysti tehdyt tehtävät.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista