Skip to main content

Management and workplace skills (5 cr)

Code: KY00DS62-3019

General information


Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 80

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
  • Degree Programme in Environmental Technology

Teachers

  • Jyrki Haapala
  • Jaakko Pitkänen
  • Maria Kangasniemi-Haapala

Teacher in charge

Maria Kangasniemi-Haapala

Groups

  • YPMI20SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YTMI21KP
    Environmental Technology, full-time studies

Objective

You are able to lead yourself, develop you self-leadership and your competences as a responsible member of your work communiy.
You are able to analyze and develop work community collaboration by means of solution-oriented approaches.
You are able to apply leadership models in an appropriate way.
You are able to act as a leader in workplace situations typically encountered by supervisors.

Content

How do you lead yourself?
How do you identify various roles, behavior patterns and phenomena in work communities?
How do you communicate and act as a responsible member of a work community and lead it?
How do you apply leadership models in various types of organisations?
How do you develop work community collaboration in a goal-oriented way?
How do you act as a leader and supervisor in changing working life environments?

Opiskelumateriaali

Osio 1 Sydänmaanlakka, P 2017. Älykäs itsensä johtaminen. ALMA TALENT.
Osio 2 Aaltonen, T., Pitkänen, E. & Ristikangas V. 2015. Asiantuntija esimiehenä. ALMA TALENT.
Osio 3 Salminen, J. 2017. Uuden esimiehen kirja. Tulevaisuuden johtajalle. J-IMPACT.
Osio 4 Järvinen, P. 2018: Ammatillinen käyttäytyminen. ALMA TALENT.
Kupias et al., 2014. Esimies osaamisen kehittäjänä. TALENTUM
Osio 5 Viitala R. & Jylhä E. 2019. Johtaminen - keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. EDITA.

Muut materiaalit ilmoitetaan osioittain kurssialustalla.
Muutokset ovat mahdollisia.
Lisäksi / korvaavana opettajan ilmoittama kirja- ja artikkelimateriaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Hahmotat työyhteisöjä yleisesti jäsentävän käsitteistön sekä organisoinnin ja resursoinnin periaatteet.
Osaat hahmottaa ja jäsentää organisaatioiden toimintaa kuvaavia piirteitä. Tunnet johtamisen historian kehityskulkua sekä erilaisia nykyisiä malleja.
Tunnet johtamisen eri ulottovuuksia ja sovellat niitä omaan toimintaasi.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Oma observointi- ja raportointityö. Opettajan kanssa sovittava tehtävämateriaali.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opettajan kanssa sovittava tehtävämateriaali

Itsenäinen toteutus:
Itsenäinen tehtävä saatavana vastuuopettajalta 1.4.2022 alkaen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yksilölliset tehtävät työelämän esimerkeistä

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien yms. aikataulut ilmoitetaan opintojakson alussa Learn-alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Esimerkit kansainvälisestä ja monikulttuurisesta työelämästä.

Opiskelijan työmäärä

27h/op

Toteutuksen osien kuvaus

Ensimmäisessä osiossa perehdytään tehtävätyöskentelyn kautta itsensä johtamisen ydintaitoalueisiin.
Toisessa osiossa perehdytään esimiehen tyypillisiin tehtäviin ja työkaluihin kuten motivointiin, palautteen antamiseen, kannustamiseen sekä rekrytointiin.
Kolmannessa osiossa tarkastellaan johtamisen toimintamalleja erilaisissa organisaatioissa.
Neljännessä osiossa pohditaan, mitä on ammatillinen käyttäytyminen johtamis- ja alaisroolissa ja ratkaistaan työyhteisön kiperiä casetilanteita kehittävällä otteella.
Viidennessä osiossa opiskelijalla on joko alakohtainen toteutus (jos tarjolla) tai ns. yleisosio.

Further information

Opettaja tiedottaa tarvittavia lisätietoja opintojakson aikana.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritetus tehtävät ja tentti.
Aktiivinen mukanaolo lähiopetuksessa.
Kaikissa osakokonaisuuksissa on pistearviointi, joiden perusteella muodostuu kurssiarvosana asteikolla 1-5.