Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3047
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Tarja Isokääntä
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPMI20SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa opintojakson Learn-alustalla.
Kiilakoski, T. & Honkatukia, P. (toim.) 2018. Miten tutkia nuoria ja nuorisotyötä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso jakautuu 4 op:n tutkimusosaamisen osuuteen ja 1 op:n tieteellisen viestinnän osuuteen. Tutkimusosaamisen ja kehittämisosaamisen lähiopetus koostuu luento-opetuksesta, ryhmätyöskentelyä sekä oman opinnäytetyön laadintaa tukevasta itsenäisestä työskentelystä.
Tieteellisen viestinnän osuus koostuu lähiopetuksesta sekä tehtävistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti opettajilta saatavilla oppimistehtävillä / harjoituksilla. Tieteellisen viestinnän osalta ota tällöin yhteyttä Tarja Isokääntään, tutkimus- ja kehittämisosaamisen osalta Pekka Penttiseen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa Juvenia Akatemiassa, ks tarkemmin. kohta TKI ja työelämäyhteistyö.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista suorittaa osallistumalle kevätlukukauden aikana Juvenia Akatemian toimintaan suorittamalla siellä Tutkimus- ja kehittämisosaaminen-opintojakson lisäksi vähintään kaksi muuta 5 op:n opintojaksoa. Mikäli olet kiinnostunut tästä mahdollisuudesta, ota yhteyttä yliopettaja Katja Komoseen tai Juvenian johtaja Jussi Ronkaiseen.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso jakautuu 4 op:n tutkimusosaamiseen ja 1 op tieteelliseen viestintään.
Tutkimusosaamisen opetus koostuu seuraavista asioista:
- 39h luento-opetusta
- 8h osallistumista opinnäytetyön esitysseminaariin marraskuussa 2022
- 61h itsenäistä työskentelyä opintojakson tehtävien parissa. Nämä tehtävät ovat:
- Oman opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen laadinta
- Tutkimusprosessin menetelmäratkaisuihin orientoituminen
- Opinnäytetyön esitysseminaarissa esiteltävän työn vertaisarviointi
Tieteellisen viestinnän osuus koostuu seuraavista asioista:
- 16 h lähiopetusta
- 11 h itsenäistä työtä opintojakson tehtävien parissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso tukee opinnäytetyöprosessin etenemistä.
Opintojakso kannattaa siten ajoittaa siten, että aloitat sen suorittamisen viimeistään silloin kun aloitat opinnäytetyön ideointi- ja suunnitteluopintojakson.
Opinnäytetyön ideointi- ja suunnittelu-opintojakson (5 op) hyväksyminen edellyttää seuraavia asioita:
- Tutkimusosaaminen ja kehittämisosaaminen (5op) opintojaksosta on suoritusmerkintä
Pepissä
- opinnäytetyösuunnitelma on sisällöllisesti toteuttamiskelpoinen
- työelämäkumppanin kanssa laadittu sopimuslomake on laadittu ja tallennettu Wihi- järjestelmään.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Työviikkopohjainen väylä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (80% läsnäolovelvollisuus) sekä opintojakson tehtävien hyväksyttyä suorittamista määräajassa. Nämä tehtävät ovat:
- Menetelmällinen orientoituminen tutkimusprosessiin sekä lähiopetuksen tehtävät että oppimistehtävät tekemällä
- Oman opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen laadinta
- Opinnäytetyön esitysseminaarissa esiteltävän työn vertaisarviointi
- Tieteellisen viestinnän tehtävät.
Tieteellisen viestinnän osasuoritus arvioidaan hyväksytty-hylätty. Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy siten tutkimusosaamisen osasuorituksen arvosanasta.
Opintoja nopeuttava väylä:
Itsenäisten tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Juvenia Akatemia-työskentelyn arviointi erillisen oppimissuunnitelman ja tehtävänantojen mukaisesti.