Global education and promotion of multiculturalism (5 cr)
Code: YP00DU16-3004
General information
- Enrollment
-
08.11.2021 - 21.11.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
10.01.2022 - 29.04.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Sirpa Räikkönen
- Teacher in charge
- Sirpa Räikkönen
- Groups
-
YPMI21KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
- Course
- YP00DU16
Objective
You understand the importance of education in the promotion of sustainable development, diversity, human rights, and coexistence
You are familiar with equality and human rights issues globally and locally.
You know how to act as a promoter of a pluralistic civil society.
You know how to make use of different global education methods.
You are aware of the various sources of funding for international relationships and mobility programs in the field of youth work.
Content
What are the backgrounds and objectives of multicultural work?
What is global education and how is it implemented?
How can a multicultural and pluralistic society be promoted?
What are the challenges in immigrant integration and social integration?
What funding sources and mobility programs can be used to promote international relationships and operations?
Course material
Opintojaksolla hyödynnetään mm. THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaalia.
Globaalikasvatusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+- ohjelma
Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank a Brand- suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyön raportti 2020
Paneelitenttiin liittyy artikkeleita, jotka käsittelevät kurssin keskeisiä sisältöjä.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan ihmisoikeustyötä ja kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä. Tutustutaan ihmisoikeusjärjestöjen toimintaan ja millä tavoin he toimintaa edistää. Yhdenvertaisuus meillä ja muualla. Tutustutaan kestävään kehitykseen ja kansainvälisen nuorisotyön rahoituskanaviin (Erasmus+-ohjelma). Käydään läpi kotoutumisprosessi ja tutustutaan globaalikasvatukseen yleensä.
Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, vierailijoista, tapahtumista ja opintomatkasta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi kokonaisuudessaan suorittaa verkossa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
RDI and work-related cooperation
Opintojaksolla toteutetaan työelämäedustajien kanssa yhteistyössä. Jaksolle osallistuu vierailijoita ja käymme myös muutamissa vierailukohteissa.
International cooperation
Opintojaksolla on kaksi tilaisuutta päästä osaksi kansainvälistä nuorisotyötä. Opintojaksolla osallistutaan Empyre-hankkeeseen. Empyre - hankkeen hallinoijana on XAMK (Juvenia) ja muut osatoteuttajat tulevat Walesista, Puolasta ja Itävallasta. Suomessa hankkeen osatoteuttajana toimii kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna. Opintojaksolta voi osallistua 4-6 opiskelijaa tähän seminaariin ajalla 4.-11.4.2022. Seminaari toteutetaan Suomessa. Kaikki opintojakson opiskelijat osallistuvat hankkeen loppuseminaariin 12.4.2022. Seminaarin aiheena on mm. tasa-arvoisuus ja hyvien käytänteiden levittäminen
Opintojakson toisena kansainvälistymisen mahdollisuuttena on osallistua kansainväliseen Cross The Line -seminaariin Belgiassa. Seminaarin osallistuu yliopistojen opiskelijoita Belgiasta, Hollannista, Sakasasta ja Suomen edustajana on XAMKin YP koulutus. Seminaariin on erillinen hakumenettely ja osallistujia voi olla n.5 henkilöä. Maailmanlaajuinen Korona-pandemia voi vaikuttaa tämän osion toteutumiseen. Alustavasti seminaari on suunniteltu toteutettavaksi viikolla 13.
Student workload
1op vastaa 27 h työmäärää. Lähiopetusta 45-55 h ja itsenäistä opiskelua 80-90 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Paneelikeskustelu ja artikkelitehtävä arvostellaan asteikoilla 1-5. Lisäksi opiskelijat antavat vertaisarvion.
Luentopäiväkirja arvioidaan asteikolla 1-5.
Muut tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty merkinnällä.