Globaalikasvatus ja monikulttuurisuuden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU16-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Sirpa Räikkönen
Vastuuopettaja
Sirpa Räikkönen
Ryhmät
-
YPMI21KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Hahmotat kasvatuksen merkityksen kestävän kehityksen, moninaisuuden, ihmisoikeuksien toteutumisen ja yhdessä elämisen taitojen rakentamisessa.
Osoitat perehtyneisyytesi yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymyksiin maailmanlaajuisesti ja paikallisesti.
Osaat toimia moniarvoisen kansalaisyhteiskunnan edistäjänä.
Osaat hyödyntää erilaisia globaalikasvatuksen menetelmiä.
Hahmotat erilaisia kansainvälistymistä edistäviä rahoituslähteitä ja liikkuvuusohjelmia nuorisoalalla.
Sisältö
Mitkä ovat monikulttuurisen työn taustat ja tavoitteet?
Mitä on globaalikasvatus ja kuinka sitä toteutetaan?
Miten voidaan edistää monikulttuurista ja moniarvoista yhteiskuntaa?
Millaisia haasteita liittyy maahanmuuttajan kotoutumiseen ja yhteiskunnalliseen kiinnittymiseen?
Millaisia rahoituslähteitä sekä liikkuvuusohjelmia on mahdollista hyödyntää kansainvälistymisen edistämiseksi?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla hyödynnetään mm. THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaalia.
Globaalikasvatusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+- ohjelma
Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank a Brand- suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyön raportti 2020
Paneelitenttiin liittyy artikkeleita, jotka käsittelevät kurssin keskeisiä sisältöjä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan ihmisoikeustyötä ja kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä. Tutustutaan ihmisoikeusjärjestöjen toimintaan ja millä tavoin he toimintaa edistää. Yhdenvertaisuus meillä ja muualla. Tutustutaan kestävään kehitykseen ja kansainvälisen nuorisotyön rahoituskanaviin (Erasmus+-ohjelma). Käydään läpi kotoutumisprosessi ja tutustutaan globaalikasvatukseen yleensä.
Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, vierailijoista, tapahtumista ja opintomatkasta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi kokonaisuudessaan suorittaa verkossa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäedustajien kanssa yhteistyössä. Jaksolle osallistuu vierailijoita ja käymme myös muutamissa vierailukohteissa.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla on kaksi tilaisuutta päästä osaksi kansainvälistä nuorisotyötä. Opintojaksolla osallistutaan Empyre-hankkeeseen. Empyre - hankkeen hallinoijana on XAMK (Juvenia) ja muut osatoteuttajat tulevat Walesista, Puolasta ja Itävallasta. Suomessa hankkeen osatoteuttajana toimii kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna. Opintojaksolta voi osallistua 4-6 opiskelijaa tähän seminaariin ajalla 4.-11.4.2022. Seminaari toteutetaan Suomessa. Kaikki opintojakson opiskelijat osallistuvat hankkeen loppuseminaariin 12.4.2022. Seminaarin aiheena on mm. tasa-arvoisuus ja hyvien käytänteiden levittäminen
Opintojakson toisena kansainvälistymisen mahdollisuuttena on osallistua kansainväliseen Cross The Line -seminaariin Belgiassa. Seminaarin osallistuu yliopistojen opiskelijoita Belgiasta, Hollannista, Sakasasta ja Suomen edustajana on XAMKin YP koulutus. Seminaariin on erillinen hakumenettely ja osallistujia voi olla n.5 henkilöä. Maailmanlaajuinen Korona-pandemia voi vaikuttaa tämän osion toteutumiseen. Alustavasti seminaari on suunniteltu toteutettavaksi viikolla 13.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 h työmäärää. Lähiopetusta 45-55 h ja itsenäistä opiskelua 80-90 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Paneelikeskustelu ja artikkelitehtävä arvostellaan asteikoilla 1-5. Lisäksi opiskelijat antavat vertaisarvion.
Luentopäiväkirja arvioidaan asteikolla 1-5.
Muut tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty merkinnällä.