Global education and promotion of multiculturalism (5 cr)
Code: YP00DU16-3004
General information
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 29.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Sirpa Räikkönen
Groups
-
YPMI21KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You understand the importance of education in the promotion of sustainable development, diversity, human rights, and coexistence
You are familiar with equality and human rights issues globally and locally.
You know how to act as a promoter of a pluralistic civil society.
You know how to make use of different global education methods.
You are aware of the various sources of funding for international relationships and mobility programs in the field of youth work.
Content
What are the backgrounds and objectives of multicultural work?
What is global education and how is it implemented?
How can a multicultural and pluralistic society be promoted?
What are the challenges in immigrant integration and social integration?
What funding sources and mobility programs can be used to promote international relationships and operations?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla hyödynnetään mm. THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaalia.
Globaalikasvatusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+- ohjelma
Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank a Brand- suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyön raportti 2020
Paneelitenttiin liittyy artikkeleita, jotka käsittelevät kurssin keskeisiä sisältöjä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan ihmisoikeustyötä ja kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä. Tutustutaan ihmisoikeusjärjestöjen toimintaan ja millä tavoin he toimintaa edistää. Yhdenvertaisuus meillä ja muualla. Tutustutaan kestävään kehitykseen ja kansainvälisen nuorisotyön rahoituskanaviin (Erasmus+-ohjelma). Käydään läpi kotoutumisprosessi ja tutustutaan globaalikasvatukseen yleensä.
Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, vierailijoista, tapahtumista ja opintomatkasta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi kokonaisuudessaan suorittaa verkossa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäedustajien kanssa yhteistyössä. Jaksolle osallistuu vierailijoita ja käymme myös muutamissa vierailukohteissa.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla on kaksi tilaisuutta päästä osaksi kansainvälistä nuorisotyötä. Opintojaksolla osallistutaan Empyre-hankkeeseen. Empyre - hankkeen hallinoijana on XAMK (Juvenia) ja muut osatoteuttajat tulevat Walesista, Puolasta ja Itävallasta. Suomessa hankkeen osatoteuttajana toimii kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna. Opintojaksolta voi osallistua 4-6 opiskelijaa tähän seminaariin ajalla 4.-11.4.2022. Seminaari toteutetaan Suomessa. Kaikki opintojakson opiskelijat osallistuvat hankkeen loppuseminaariin 12.4.2022. Seminaarin aiheena on mm. tasa-arvoisuus ja hyvien käytänteiden levittäminen
Opintojakson toisena kansainvälistymisen mahdollisuuttena on osallistua kansainväliseen Cross The Line -seminaariin Belgiassa. Seminaarin osallistuu yliopistojen opiskelijoita Belgiasta, Hollannista, Sakasasta ja Suomen edustajana on XAMKin YP koulutus. Seminaariin on erillinen hakumenettely ja osallistujia voi olla n.5 henkilöä. Maailmanlaajuinen Korona-pandemia voi vaikuttaa tämän osion toteutumiseen. Alustavasti seminaari on suunniteltu toteutettavaksi viikolla 13.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 h työmäärää. Lähiopetusta 45-55 h ja itsenäistä opiskelua 80-90 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Paneelikeskustelu ja artikkelitehtävä arvostellaan asteikoilla 1-5. Lisäksi opiskelijat antavat vertaisarvion.
Luentopäiväkirja arvioidaan asteikolla 1-5.
Muut tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty merkinnällä.