Skip to main content

Physical education (5 cr)

Code: YP00DU12-3007

General information


Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 29.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Lassi Pöyry

Teacher in charge

Lassi Pöyry

Groups

  • YPMI21SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to justify the importance of physical exercise for individuals’ growth and development and for the wellbeing of communities.
You know the major theoretical framework of physical education and how to apply it to achieve social and ethical education objectives.
You are able to plan, organize, instruct and evaluate physical education sessions in different environments.
You recognize different manifestations of young people’s sports culture and gain experience in new kinds of sports.

Content

What theoretical models can be used to explain the variety of different individuals’ physical activity behavior and their relationship to physical activity overall?
How can you use physical education instruction methods and sport environments to achieve different educational objectives?
What kind of know-how do you have of physical education instruction, and how do you identify your development needs?

Opiskelumateriaali

Suomeksi
Opintojakson luentojen ja demojen materiaalit opettaja jakaa lähijaksolla.

Keskeinen teos:
Jaakkola, Liukkonen & Sääkslahti (toim.) 2017. Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä.
(Kirjasta voi hyödyntää myös vanhempaa painosta 2013.)
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.)Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä ja ohjaustehtävistä (integroitu työelämään).
Työskentelytapoja ovat: Demonstraatio, Luento, Ohjatut harjoitukset, Raportin kirjoittaminen, Tenttiin lukeminen ja muu lukeminen.
Teorialuennoilla perehdytään erityisesti liikuntamotivaation rakentumiseen sekä liikkumattomuuden problematiikkaan.
Käytännön toiminnallisilla demoilla liikutaan myös itse.
Opintojakso toteutetaan Saimaa Stadiumia hyödyntäen.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson itsenäinen suoritustapa on mahdollinen. Ota yhteys vastuuopettajaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa itsenäisesti työelämään tai esimerkiksi urheiluseuratyöskentelyyn liittäen. Ota yhteys vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä Mikkelin Tiedepolun kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on keskimäärin:
Lähiopetus 2 op, tentti tai vastaava kirjallinen tehtävä 1-2 op ja ohjaustehtävä 1-2 op

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson toteutetaan suurimmaksi osaksi Saimaa Stadiumilla.
Opintojaksolla käydyn teorian lisäksi hyödynnämme Stadiumin mahdollisuuksia ja vastaamme työelämän tarpeisiin ideoimalla uusia toteutusmalleja ihmisten aktivointiin esimerkiksi Super Cornerissa.

Hankeyhteistyö mahdollinen VOMGO-hankkeen kanssa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.

Qualifications

Basic skills in instructing a group.