Skip to main content

Individual guidance (5 cr)

Code: YP00DU18-3006

General information


Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.08.2022 - 19.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
YPMI21SP
Civic Activities and Youth Work, full-time studies
Course
YP00DU18
No reservations found for realization YP00DU18-3006!

Objective

You are familiar with various theories on individual guidance.

You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.

You know how to use theories in practical guidance with a young person.

You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.

Content

What are the main theories on individual guidance?

What methods can you use in individual guidance based on the theories?

How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?

Evaluation

You can use the professional vocabulary of guidance systematically.

You identify interrelated tasks.

You know how to use the methods of the professional field.

You can justify your actions according to the ethical principles of the professional field.

Evaluation scale 0-5.

Course material

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

RDI and work-related cooperation

Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.

Student workload

Työviikkopohjainen väylä: noin 40 tuntia lähiopetusta, 95 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Työhön integroitu väylä: Sovitaan opettajan kanssa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.

Go back to top of page