Skip to main content

Communality and instruction of groups (5 cr)

Code: YP00DU06-3008

General information


Enrollment

03.01.2022 - 16.01.2022

Timing

10.01.2022 - 29.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Lassi Pöyry

Teacher in charge

Lassi Pöyry

Groups

  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to define the concept of communality and use the basic terminology related to group dynamics.
You are able to describe group processes and you know which methods can be used to support them.
You are able to design a goal-oriented instructional plan and use different kinds of instructional methods when working with small groups.
You gain experience in working as a group instructor and are able to identify your strengths and challenges as an instructor and evaluate different instructional situations.

Content

How do you define a group, community and a sense of community?
How do groups develop?
What kinds of groups and group roles are there?
What methods are there to support group processes and what are the effects that can be achieved by these methods?
What factors are important in a good instructional session?
How to plan, implement and assess instructional group sessions?
What instructional styles can you use when instructing small groups?

Opiskelumateriaali

Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2010. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus. (tentti)
Tukimateriaalia:
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Englanniksi

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 2-11. Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 11 - 18. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna. OIe etukäteen yhteydessä opettajaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti. Itsenäinen tehtävä sisältää tentin sekä ryhmädynamiikkaan ja pienryhmän ohjaamiseen liittyvän tehtävän, jonka toteutuspaikan opiskelija hankkii itse. Ole yhteydessä etukäteen opettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ohjaustehtävä on mahdollista suorittaa itse organisoidun työelämäkumppanin kanssa.
Keskustele tästä ennalta opettajan kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tentti lukukauden puolessa välissä.

Opiskelijan työmäärä

Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointiraportti

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.