Kouluttajana toimiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU31-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.09.2022 - 02.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPKV21KMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Tavoitteet
Osoitat perehtyneisyytesi didaktiikan perusteisiin, erityisesti koulutussuunnitteluun, eri työtapojen käyttöön koulutustilanteissa sekä koulutuksen arviointiin nuorisotyön eri toimintamuodoissa
Sisältö
Mitä on didaktiikka?
Miten koulutustapahtuma suunnitellaan?
Miten koulutustapahtuma toteutetaan ja arvioidaan?
Opiskelumateriaali
Jyrhämä, R.; Hellstöm, M.; Uusikylä,K.; Kansanen, P.2016 Opettajan didaktiikka. PS kustannus.
Saloviita, T. 2007. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus. Juva: PS-kustannus.
Vuorinen, J.2005. Tuhat tapaa opettaa – menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Novus oy.
Uusikylä, K. & Atjonen, P.2007. Didaktiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Sekä learn -alustan materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista ja yhteisistä harjoitteista. Opintojaksolla perehdytään didaktiikan perusteisiin, erityisesti koulutussuunnitteluun, eri työtapojen käyttöön koulutustilanteissa sekä koulutuksen arviointiin nuorisokasvatuksen ja kansalaistoiminnan kentällä. Opintojaksolla käytetään monipuolisia työskentelytapoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy seuraaviin opintojakson keskeisiin teemoihin
1. Perehtyminen valitsemaasi teemaan erilaisten tutkimusten tai tutkimusartikkeleiden viitekehyksessä.
2. Koulutustapahtuman suunnittelu valitusta teemasta
3. Kouluttajan toimiminen aidossa työelämäkontekstissa, jolloin suunnittelet, toteutat ja arvioit pitämääsi koulutusta.
Itsenäinen suoritusvaihtoehto on saatavissa 30.9.2022 alkaen. Lähetä sähköpostipyyntö tehtävästä opintojakson vastuuopettajalle.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon liittyen opiskelija tuottaa toteuttamiskelpoisen koulutustapahtuman suunnitelman, joka toteutetaan opiskelijan valinnan mukaisesti aidossa työelämäkontekstissa.
Opiskelijan työmäärä
135h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät ja harjoitukset
Peruusteet:
Osaat käyttää asiantuntevasti didaktiikan käsitteitä.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset työskentelytavat valitsemallesi kohderyhmälle koulutustilanteessa ja perustella valintasi.