Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MIE0EI23-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 04.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Mielenterveyshoitotyön koulutus (ylempi amk)
Opettajat
Anna-Kaarina Anttolainen
Virpi Maijala
Vastuuopettaja
Virpi Maijala
Ryhmät
MIEKT22SY
Mielenterveyshoitotyö, ylempi amk
Opintojakso
MIE0EI23
Toteutukselle MIE0EI23-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

- Ymmärrät esimiehen keskeisen roolin näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä
- Osaat tarkastella tekijöitä, jotka luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle
- Osaat saattaa parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi
- Osaat varmistaa näyttöön perustuvat käytännöt
- Osaat arvioida näytön käytön vakiinnuttamista sekä näytön tuloksia

Sisältö

- Mikä on esimiehen rooli näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä?
- Mitkä tekijät luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle?
- Miten saatat parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi?
- Miten varmistat näyttöön perustuvan toiminnan käytännöt?
- Miten arvioit näytön käytön vakiinnuttamista ja näytön tuloksia?
- Miten hyödynnät tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja johtamisessa?

Opiskelumateriaali

Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Opintojakson alussa esitettävä ajankohtainen materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Lukujärjestyksen mukaiseen kontakti- ja seminaariopetukseen osallistuminen.
Itsenäisesti kirjallisten tehtävien tekeminen.
Opintojakson toteutusaikana väliohjaukseen osallistuminen

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuksen tehtävä toteutetaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kirjallisen lopputehtävän palautus 30.11.2022 mennessä

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 135h jakautuu seuraavasti: 7h luennot, 7h väliohjaus, 7h seminaari. Itsenäinen opiskelu 114h

Arviointiasteikko

1-5

Siirry alkuun