Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00AA93-3061
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 01.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö, Kouvola (vanhettu)
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Data-analytiikan koulutus
Opettaja
- Katariina Palmu
Ryhmät
-
DAKV21SPData-analytiikka, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät. Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa. Osaat arvioida digitaalisen toimintaympäristön vaikutuksia organisaation asiakaslähtöiseen markkinointiin. Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.
Sisältö
Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa? Miten digitaalinen talous ja toimintaympäristö vaikuttavat markkinoinnin suunnittelussa? Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Opiskelumateriaali
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2016. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita Publishing Oy
Learn-alustan materiaalit ja muu opettajan osoittama materiaali.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla ei järjestetä tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
n. 135 tuntia opiskelijan työtä jakautuu luentoihin ja itseopiskeluun (materiaalin lukeminen ja ymmärryksen syventäminen, tehtävien teko yksin ja ryhmässä).
Toteutuksen osien kuvaus
Osa kurssin suoritusta on ryhmissä tehtävä somemarkkinointikampanja (XAMK Data-analytiikan mainostaminen yhteishaussa eri somekanavissa).
Arviointiasteikko
1-5