Administrative procedures and jurisprudence (5 cr)
Code: YT00AF60-3008
General information
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
25.08.2022 - 18.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
- Hanna Jylkkä
Teacher in charge
Hanna Jylkkä
Groups
-
YTMI20SMEnvironmental Technology, part-time studies
Objective
You know how to read the national and EU legislation and also the subordinate statutes and guidance under them.
You are able to analyze the status of various laws, regulations and guidelines in the use of public authority, and you know the different practices relating to appeals.
You can carry out administrative procedures with ease and know the fundamental principles of good administration.
You can draw up different kinds of public documents according to good administrative procedures.
Content
How to apply national and European legislation to practical decision-making focusing on health protection and food safety legislation?
What do good administration and administration procedures mean and how do they appear in a variety of environmental health supervision documents?
What do disqualification, hearing, pending effect of a matter and clarification of the matter mean?
How do electronic services, secrecy obligation, Act on the Openness of Government Activities and a variety of legislation controlling authorities’ activities affect citizens’ lives in practice?
Opiskelumateriaali
Kirjatenttivaihtoehto:
Oppikirja:
- Mäenpää, O. 2016. Hallintolaki ja hyvän hallinnon takeet. [5. uudistettu painos]. Helsinki: Edita.
tai
- Kulla, H. & Salminen, J. 2021. Hallintomenettelyn perusteet. 11., uudistettu painos. Helsinki: Alma Talent.
Lisäksi seuraavat aineistot:
o Hallintolaki (434/2003)
o Kuntalaki (410/2015)
o Lainvalmistelun prosessiopas, http://lainvalmistelu.finlex.fi/ tai vastaavat tiedot kansallisesta lainsäätämisprosessista pääpiirteittäin
o Penttinen, S. & Talus, K. 2017. Avaimet EU-oikeuteen. Helsinki: Edita. Luvut 1 ja 2.
Kaikki kirjat ovat saatavilla Kaakkurin kautta verkkokirjoina.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkitty lähiopetus ja oppimistehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kirjatentti
Työhön integroitu oppimisväylä:
Sovittava opettajan kanssa erikseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole TKI yhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
Kirjatentit ajoittuvat loka-joulukuulle 2022 (kolme eri vaihtoehtoa). Tarkemmat ajat ilmoitetaan opintojakson ensimmäisessä verkkotapaamisessa syksyllä 2022.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Juridiikka -osion tavoitteet: Osaat lukea sekä kansallista että EU lainsäädäntöä ja tunnet niiden perusteella annetut alempiarvoiset säädökset ja ohjeet. Osaat eritellä erilaisten lakien, säädösten ja ohjeiden aseman julkisen vallan käytössä.
Hallintomenettely -osion tavoitteet: Pystyt käyttämään hallintomenettelyä sujuvasti ja osaat hyvän hallinnon perusteet ja tiedät erilaiset muutoksenhakuun liittyvät käytänteet. Osaat laatia erilaisia julkisia asiakirjoja hyvän hallintomenettelyn mukaisesti.
Further information
Opintojakson voi suorittaa kahdella tavalla. Opiskelija voi valita joko läsnäolovaihtoehdon tai kirjatenttivaihtoehdon. HUOM! Valinta tehdään opintojakson alussa ja sitä ei voi vaihtaa kesken opintojakson.
Läsnäolovaihtoehto: Lähi-/verkkotapaamiset, ennakkotehtävät, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu. Edellytetään 75 %:n läsnäoloa lähitapaamisissa.
Kirjatenttivaihtoehto: Omatoiminen opiskelu ilmoitetusta aineistosta. Kirjatentit tehdään exam-tenttiakvaariossa ja niihin ilmoittaudutaan opettajalle noin kaksi viikkoa ennen tenttiä. Tenttipäivämäärät, jolloin tentti on mahdollista tehdä ilmoitetaan opintojakson alussa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Läsnäolovaihtoehto: Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.
Kirjatenttivaihtoehto: Arviointi perustuu tenttiarvosanaan.
Assessment criteria, good (3-4)
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti