Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3076

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Veli-Matti Malinen
  • Tommi Pälli
  • Tarja Turtiainen
  • Hannele Saunders

Vastuuopettaja

Tarja Turtiainen

Ryhmät

  • SHSA20SM
    Sairaanhoitaja, monimuoto

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2014. Tutki ja Kirjoita. Tammi
Tuomi & Sarajärvi. 2020. Laadullinen tutkimus.

Opintojakson- muu oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavasta osuudesta, sekä alakohtaisesta osuudesta johon sisältyy luento-opetusta. Alakohtaisen osuuden luennot nauhoitetaan. Alakohtaisessa osuudessa jokaisella lähiopetuskerralla tehdään tuntitehtäviä. Lisäksi alakohtaiseen osuuteen sisältyy etätehtäviä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei TKI-/työelämäyhteistyötä

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä.

Kansainvälinen yhteistyö

ei

Opiskelijan työmäärä

5op tarkoittaa 135h opiskelijan työtä, joka jakautuu itsenäiseen opiskeluun, luentoihin ja opetukseen sekä etä-, yksilö- ja ryhmätehtäviin.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson kokonaispistemäärä on 5op, joka koostuu 2op:n yhteisestä osuudesta ja 3op:n alakohtaisesta osuudesta.
Yhteinen osuus (Tiedonhaku ja raportointi, 1 op ja Tutkiminen ja kehittäminen 1 op) opiskellaan kokonaan verkossa.

Alakohtainen osuus, sairaanhoitajakoulutus, 3op: Tässä osuudessa keskitytään hoitotieteen ja sairaanhoitajakoulutuksessa painottuvaan tutkimus- ja kehittämisosaamiseen.
- Hoitotieteen perusteet ja laadullinen tutkimus hoitotieteessä 1,5 op (40,5 h)

- Määrällinen tutkimus hoitotieteessä ja toiminnallinen tuotekehitys terveysalalla 1,5 op (40,5 h)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi T1-K5/hylätty/täydennettävä

Arviointimatriisi, XAMK:n arviointikriteerit opintojen loppuvaihe