Hyvinvointiteknologia ja etäohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00EE73-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.11.2021 - 21.11.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.01.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
- Opettajat
- Jouni Korhonen
- Vastuuopettaja
- Outi Pyöriä
- Ryhmät
-
LISA20SPLiikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
- Opintojakso
- LI00EE73
Tavoitteet
Tunnet erilaisia hyvinvointiteknologian työkaluja, tuotteita ja palveluja.
Tunnet liikuntaneuvonnan etäohjauksessa sovellettavia sähköisiä palveluja ja osaat arvioida niiden käytettävyyttä.
Tiedät millaisia mahdollisuuksia erilaiset teknologiset välineet ja pelillisyys tarjoavat liikunnan etäohjaukseen.
Ymmärrät sähköisten palvelujen ja hyvinvointiteknologian eettisiä ja tietoturvaan liittyviä näkökulmia.
Osaat hyödyntää palvelumuotoilua hyvinvointiteknologisten ratkaisujen suunnittelussa ja kehittämisessä.
Sisältö
Mitä digitaalisia ohjelmia, teknologisia välineitä ja menetelmiä voit hyödyntää liikunnanohjaajan työssä?
Miten käytät erilaisia teknologisia sovelluksia liikuntaneuvonnassa ja verkkovalmennuksessa?
Miten hyödynnät pelillisyyttä hyvinvointiteknologisissa ratkaisuissa?
Kuinka suunnittelet ja toteutat etäohjausta ja -neuvontaa asiakaslähtöisesti?
Miten otat huomioon eettisyyden ja tietoturvan hyvinvointiteknologiassa?
Mitä käytettävyydellä tarkoitetaan hyvinvointiteknologisissa ratkaisuissa?
Mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan käyttäjälähtöisessä hyvinvointiteknologiassa?
Arviointi
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla . Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin
TKI ja työelämäyhteistyö
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja aluellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä useinmiten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin kontekteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.